đĄ Optimist's Edge: Hyperloop â framtiden för supersnabbt och hĂ„llbart resande
Framtiden för vrÄlsnabba och miljövÀnliga transporter Àr under uppbyggnad. SlÄ dig ner, gör dig bekvÀm och lÄt Warp News skribent Vincent Roose ta med dig pÄ en resa med Hyperloop.
Dela artikeln
Sammanfattning
đ Vad folk tror
NÀr det gÀller Hyperloop Àr det ett misstag att bara fokusera pÄ den aktuella ekonomiska aspekten. För tillfÀllet Àr utvecklingen av Hyperloop kostsam. Det finns dock andra faktorer att ta hÀnsyn till: det Àr ocksÄ ett grönt, ansvarsfullt, smart och effektivt mobilitetsalternativ för framtiden.
Med tiden följer förbÀttringar som kommer att minska kostnaderna och förbÀttra de ekonomiska utsikterna.
đ HĂ€r Ă€r fakta
En detaljerad analys av Hyperloop-potentialen avslöjar viktiga insikter jÀmfört med andra transporter som höghastighetstÄg och flygplan.
NÀr det gÀller operativ prestanda bör Hyperloop innebÀra en högkvalitativ tjÀnst, dock hÀmmad av sin relativt lÄga kapacitet pÄ 14 passagerare per fordon.
Denna aspekt pÄverkar nÀsta resultataxel som analyseras: det ekonomiska resultatet. I detta avseende har Hyperloop fortfarande högre kostnader eftersom den krÀver sin egen driftplats.
Men Hyperloop visar inte bara sina verkliga styrkor nÀr det gÀller sociala och miljömÀssiga prestanda. Tack vare sin konstruktion behöver den faktiskt mindre energi för att resa i överljudshastighet och klara lÄnga avstÄnd. Det ska inte orsaka buller och ska betyda fÀrre skador.
đĄ Optimist's Edge
Trots sin nuvarande relativt höga kostnad framstÄr Hyperloop som en utmÀrkt lösning att ersÀtta flygtransporter med utan att för den skull innebÀra en förlÀngd restid. Och denna styrka har erkÀnts av europeiska institutioner.
Hyperloop ska vara en kvalitetstjÀnst, ett grönt sÀtt att resa lÄnga strÀckor och fÄ ner riskerna för olyckor till sÄ nÀra noll som möjligt. Dessutom Àr det viktigt att hitta alternativ till förorenande transporter.
Det kan ocksÄ vara ett komplement till vanliga tÄg för att skapa ett högeffektivt jÀrnvÀgsnÀt.
đ Hur du fĂ„r Optimist's Edge
För att fÄ en edge finns det fortfarande arbete kvar att göra för att Hyperloop ska bli mer kostnadseffektivt och attraktivt. Den frÀmsta möjligheten Àr att förbÀttra kapaciteten för varje fordon utan att pÄverka sÀkerhetskriterierna. Bara genom forskning, som du kan stödja, kan det vara möjligt.
Ett annat alternativ Àr att stödja företag som utvecklar Hyperloop. Under 2021 Àr HyperloopTT och Virgin Hyperloop de tvÄ ledande företagen som tillsammans planerar tio projekt runt om i vÀrlden. Att investera och stödja dem och öka deras resurser bör bidra till att framtiden kan bli verklighet tidigare.
đ Vad folk tror
Faran Àr att betrakta Hyperloop-tekniken endast utifrÄn vad den förvÀntas kosta samt bedöma dess ekonomiska prestanda utifrÄn nuvarande förutsÀttningar.
Men att bara fokusera pÄ dessa aspekter Àr kortsiktigt och förbiser de styrkor som Hyperloop besitter jÀmfört med andra transportalternativ i samma kategori.
Det kommer att ta tid att sĂ€nka kostnaden och priset. ĂndĂ„ Ă€r fördelarna för miljön, grannskapen, restid och sĂ€kerhet obestridliga och mĂ„ste beaktas nĂ€r man övervĂ€ger projekten.
đ HĂ€r Ă€r fakta
För att lÄna en formulering frÄn det spanska Hyperloop-företaget Zeleros:
"Hyperloop Àr vÀrldens snabbaste landtransportsystem för helt elektriska och automatiserade resor mellan stÀder. Hyperloop-kapslar rör sig svÀvande i höga hastigheter inuti ett nÀtverk av lÄgtrycksrör."
Konceptet med Hyperloop dök upp pÄ 2010-talet för att lösa tvÄ problem. För det första Àr flygvÀgarna överfulla av flygplan som slÀpper ut betydande mÀngder vÀxthusgaser. För det andra Àr vanliga tÄg, för nÀrvarande, för lÄngsamma för att klara lÄnga strÀckor.
DĂ€rför uppstod idĂ©n att driva en befintlig teknologi â den magnetiska levitationen â till sin fulla potential. Men hur fungerar det egentligen?
Med tvÄ uppsÀttningar magneter Àr det möjligt att generera rörelse och anvÀnda den brist pÄ friktion som hjul skulle orsaka för att hÄlla en mycket hög hastighet med en relativt liten impuls. Först utvecklade pÄ 1940-talet i England, brukas maglev-tÄg i lÀnder som Japan, Sydkorea, Tyskland och Kina.
Men trots verkliga fördelar har maglevtÄg misslyckats med att bli ett dominerande transportmedel.
Elon Musks projekt â Hyperloop
Nyheten i Elon Musks projekt, hyperloop, Àr att placera fordonet i ett rör för att undvika all friktion med luften. Hastighetspotentialen ökar avsevÀrt och överstiger ljudvallen. Intressant nog Àr denna idé faktiskt inte sÄ ny.
Som teknologihistorikern R.A Buchanan har beskrivit det kan detta koncept med tunnelbana och atmosfÀrisk jÀrnvÀg spÄras tillbaka sÄ tidigt som 1799! Men Elon Musk blÄser liv i idén.
I en artikel publicerad 2018 sÄ analyserade forskaren Kees van Goeverden och kollegor funktionerna hos Hyperloop i jÀmförelse med vanliga höghastighetstÄg och flygtransporter. Dess prestanda granskades utifrÄn tre aspekter. Det operativa resultatet, det ekonomiska resultatet och det sociala/miljömÀssiga resultatet.
Operativ prestanda
Dessa prestandasiffror kretsar kring tjÀnstens kapacitet och kvalitet. Och denna aspekt av hyperloopen visar bÄde styrkor och svagheter. Faktum Àr att dess kapacitet för nÀrvarande Àr lÄg jÀmfört med tÄgens. Men som van Goeverden och forskarkollegorna pÄpekar, kunde Hyperloop föra mÀnniskor rakt in i stÀdernas kÀrnor. NÄgot som flyget har svÄrt att göra. DÄ skulle den, tack vare sin höga automatiseringsnivÄ, minska riskerna för att drabbas av tillförlitlighetsproblem. Och den slutna miljön skulle ocksÄ minska faktorer av försÀmring pÄ grund av vÀder.
Ekonomisk prestanda
Ekonomiskt resultat Àr en av svagheterna i hyperloopprojektet. Precis som maglevtÄgen, eller vanliga tÄg, krÀver hyperloopen en specifik infrastruktur och nÀtverk. Konstruktionen av fordonen, underhÄll av bÄde rör och fordon och driftskostnader lÀggs till listan över utgifter. Och som pÄpekats Àr kapaciteten relativt lÄg, vilket inte hjÀlper den ekonomiska prestaqndan, sÀrskilt i jÀmförelse med tÄg- och flygtransporter.
KostnadsfrÄgan betraktas ibland som orsaken till maglevtÄgens bristande popularitet runt om i vÀrlden. Och kritiker har uttryckt oro angÄende uppskattningar gjorda av Elon Musk.
Sociala och miljömÀssiga prestationer
Enligt forskarna Àr de största fördelarna med Hyperloop dess miljövÀnliga kvaliteter. För det första krÀver den, tack vare sina fysiska och tekniska egenskaper, en mindre mÀngd energi för att klara mycket lÀngre strÀckor jÀmfört med höghastighetstÄg och flygplan. Dessutom utgör Hyperloop en rimlig koldioxidfri lösning för mobilitet.
Forskarna hÀvdar ocksÄ att det sannolikt innebÀr minskade bullerföroreningar. Hyperloop som Àr verksam i sin egen anlÀggning och under jord bör inte orsaka bullerstörningar för medborgarna.
NÀr sÀkerhetsriskerna utvÀrderats har man lyft fram de minimala riskerna för skador orsakade av externa interaktioner. Med andra ord, eftersom Hyperloop har sitt eget utrymme, isolerat frÄn omvÀrlden, blir chanserna att krocka med djur, att regn eller vÀder förstör och stör dess funktion, nÀrmare noll Àn nÄgonsin. Och de avsedda automatiserade systemen ska ocksÄ förhindra mÀnskliga misstag frÄn att orsaka olyckor. à terstÄende sÀkerhetsövervÀgande innefattar evakueringsplaner vid interna incidenter.
đĄ Optimist's Edge
För att göra Hyperloop till ett attraktivt transportsystem Àr det viktigt att dra nytta av dess styrkor; dess goda miljöbalans och högre sÀkerhet jÀmfört med andra transportsÀtt. TÄgen Àr mycket lÄngsammare, krÀver mer energi och matchar andra transportbehov bÀttre. Flygplatser och flygplan slukar fotogen och bullrar. Antalet klagomÄl frÄn nÀrboenden Àr orÀkneliga.
Ett grönt transportmedel för framtiden
Totalt sett bör Hyperloop förkorta restiden, med utmÀrkt sÀkerhet och fÀrre olÀgenheter. I sjÀlva verket skulle passagerare eller gods kunna röra sig över lÄnga avstÄnd pÄ löjligt lite tid jÀmfört med idag. Tiden mellan Paris och Berlin, cirka 1000 km, berÀknas vara en timme!
Med ett komplett nÀtverk runt om i Europa, som Àr mÄlet för Shift2Rail-programmet, fyller Hyperloop igen luckorna och öppnar möjligheter för företag och bostÀder. NÄgon som bor i Tyskland skulle lÀtt kunna pendla till Spanien nÀr nÀrvaro pÄ kontoret Àr avgörande. Kontinentens sammanhÄllning skulle pÄverkas positivt.
Och Europeiska Unionen har redan erkÀnt fördelarna med att utveckla Hyperloop, vilket tydligt stöder att det "Àr en stor del av svaret pÄ att lösa dagens mobilitetsproblem." Det har banat vÀg för finansiering frÄn europeiska institutioner.
I USA kommer Hyperloop-projekt ocksÄ att fÄ stöd av senaten.
Sammantaget mÄste vÄra samhÀllen nollstÀlla och tÀnka om kring mÄnga av sina system, och hÀr har Hyperloop  unika, inspirerande perspektiv.
Ett medel för att fÀrdigstÀlla jÀrnvÀgsnÀtet
Vidare finns ett behov av alternativ till nuvarande transporter. Naturligtvis kommer Hyperloop att ha sina brister, men klimatförÀndringar sker. MÀnskligheten behöver förvandla sina kommunikationsmedel och transportmedel, och för kontinentala lÄngvÀga resor Àr utsikterna för Hyperloop lovande. Det kan potentiellt ersÀtta flygplanet pÄ mÄnga rutter.
Men om det skulle konkurrera med flygtransporter pÄ marknadssegmentet för lÄngvÀga resor krÀvs ett skifte nÀr man motsÀtter sig Hyperloop som höghastighetstÄg. IstÀllet för att se dem som konkurrenter ska Hyperloop ses som ett komplement till standardjÀrnvÀgen. De konkurrerar inte heller om samma marknader. TÄg Àr mycket effektiva för att transportera mÄnga passagerare pÄ korta till medeldistansstrÀckor, medan Hyperloop fungerar bÀttre för att korta lÄnga strÀckor.
Och det finns mer eftersom nyckelaktörerna i Hyperloop-utvecklingen har bestÀmt sig för att samarbeta. En av aspekterna som de har kommit överens om Àr integrationen av vanliga jÀrnvÀgssystem och ny teknik som en del av en helhet.
Enligt Virgin Hyperloop kan Hyperloop i slutet av detta decennium ha blivit en del av de vanliga transportmetoderna.
đ Hur du fĂ„r Optimist's Edge
HuvudfrÄgan handlar om att öka Hyperloops kapacitet för att i sin tur öka dess attraktionskraft genom att minska kostnaderna för resebiljetter. För nÀrvarande förvÀntas kapaciteten vara cirka 14 passagerare per fordon. Denna grÀns finns ocksÄ av sÀkerhetsskÀl. Men med ytterligare utveckling kan det vara möjligt att förbÀttra kapaciteten.
DÀrför finns det tvÄ möjliga investeringsvinklar.
Samarbeta med universitet för att lösa tekniska problem
Enligt Jonas Kristiansen NÞland, vid Norges tekniska-naturvetenskapliga universitet i Trondheim i Norge, saknas det akademiska bevis för att stödja effektiviteten hos specifika framdrivningsmetoder och specifika konstruktioner framför andra. I sin artikel avslöjar Kristiansen NÞland sex omrÄden som krÀver vidare forskning för att optimera Hyperloop.
- Identifiera det optimala förhÄllandet mellan kapsel/rördesign och deras operativa energiförbrukning.
- Att elektrifiera infrastrukturen till en liten kostnad i förhÄllande till den allmÀnna investeringen för att undvika extra stora utgifter.
- Identifiera den optimala lösningen för magnetisk levitation.
- Att etablera design som skulle motstÄ bÀttre kant/effekter och stötar.
- Hitta lösningar för vÀrmehantering.
- Utveckla deaccelerationslösningar som motstÄr höga bromskrafter.
Partnerskapen mellan företag eller investerare och universitet blir mer och mer attraktiva. Det finns gott om studenter och forskare som letar efter Àmnen att utforska och finansiera. Att stödja forskning genom att finansiera (post-) doktorsstudier Àr ett bra sÀtt att stimulera utveckling.
Stödja befintliga företag och projekt
TvÄ dominerande affÀrsaktörer har valt att fokusera pÄ Hyperloop. Runt om i vÀrlden har flera projekt annonserats. I november 2020 genomförde Virgin Hyperloop framgÄngsrikt sina första passagerartester och planerar nu rutter mellan Helsingfors och Stockholm liksom rutter i Indien. Företaget HyperloopTT har ocksÄ tecknat flera avtal för att utveckla linjer, till exempel i Ukraina, Frankrike, Mexiko, USA.
Men förutom dessa tvĂ„ ledande företag sĂ„ arbetar mindre företag med sina nĂ€tverk. Det spanska företaget Zeleros har designat en egen kapsel och ska utveckla en tre kilometer lĂ„ng testbana, den lĂ€ngsta hittills, i nĂ€rheten av Valencia. I NederlĂ€nderna har Hardt, som Ă€r hjĂ€rtat av European Hyperloop Center, tilldelats 15 000 000 ⏠frĂ„n Europeiska kommissionen för att utveckla en rutt mellan Amsterdam och Rotterdam. Och Swisspod siktar pĂ„ att ansluta GenĂšve och ZĂŒrich pĂ„ knappt 20 minuter.
Hyperloop Àr pÄ vÀg.
Du har nu en fördel eftersom du har fĂ„tt denna kunskap före de flesta andra â vad ska du göra med din Optimist's Edge?
â Vad mer kan du göra?
Dela gÀrna fler idéer med andra Premiumsupporters i vÄr. Facebook-grupp