Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: Glöm soptippen - Ă„tervinnare har stora planer för elbilsbatterier

💡 Optimist's Edge: Glöm soptippen - Ă„tervinnare har stora planer för elbilsbatterier

En miljökatastrof i antÄgande eller grunden för en grönare framtid? NÀr det gÀller elbilar tror mÄnga att det förstnÀmnda stÀmmer. En snabbt vÀxande industri Àr pÄ vÀg att motbevisa dem.

Ulrika Gerth
Ulrika Gerth

Dela artikeln

📉 Vad folk har fel om

Trots att elbilarna blir allt populÀrare Àr inte alla övertygade om att det faktiskt Àr en god nyhet. I vÄr enkÀt svarade 54% att de inte tror litiumjonbatterier kan Ätervinnas. Men bortom domedagsrubrikerna om att elbilarna riskerar att trigga en miljökatastrof görs stora framsteg.

📈 HĂ€r Ă€r fakta

Åtminstone 95% av alla litiumjonbatterier kan Ă„tervinnas. Titta bara pĂ„ Redwood Materials, ett banbrytande företag som visar hur uttjĂ€nta batterier till elbilar och elektronik kan fĂ„ nytt liv. Och Redwood Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n ensamt.

💡 Optimist’s Edge

Återvinningsmarknaden Ă€r pĂ„ vĂ€g att fĂ„ rejĂ€lt med vind i seglen. I takt med att antalet litiumjonbatterier rusar med elbilarnas ökade försĂ€ljning kommer behovet att under nĂ€sta decennium Ă„tervinna de vĂ€rdefulla Ă€mnena bli big business — och du kan vara del i att bygga och finansiera den hĂ€r vĂ€xande industrin.

👇 Hur du fĂ„r Optimist’s Edge

NÀr en bransch dyker upp frÄn ingenstans öppnar sig möjligheterna: frÄn nya karriÀralternativ till investeringar i företag som de flesta du kÀnner troligtvis inte har nÄgon koll pÄ.

2170 anvĂ€nds i Teslabilar och Ă€r inspirerade av laptopbatterier. Battericellerna tillverkas i Teslas Gigafactory. 

📉 Vad folk tror om Ă„tervinning av litiumjonbatterier

Försök sjunga elbilarnas lov och chansen Ă€r stor att nĂ„gon snabbt försöker punktera din optimism: “Men hur gĂ„r det med batterierna?”

Det finns en utbredd uppfattning om att litiumjonbatterier, speciellt 450-kilos varianten som anvÀnds för att driva elbilar, leder vÀrlden i en lÄngsam marsch mot en miljökatastrof. Visst, sÀger skeptikerna, det Àr fantastiskt att elbilar kan ersÀtta bensinslukare men vad spelar det för roll nÀr förbrukade batterier ÀndÄ hamnar i förbrÀnningsugnar och vi tvingas in i en destruktiv cykel av resurskrÀvande gruvdrift?

Deltagarna i vĂ„r enkĂ€t tĂ€nkte i liknande banor — mer Ă€n hĂ€lften, eller 54%, svarade att de inte tror att litiumjonbatterier kan Ă„tervinnas. Deras skepsis Ă€r knappast förvĂ„nande. Nyhetsartiklar med mardrömsscenarier finns i överflöd liksom fler Ă€n 100 studier om litiumjonbatteriernas pĂ„verkan pĂ„ miljön.

Men det Àr viktigt att komma ihÄg att studier som hÀvdar att elbilar inte Àr sÄ miljövÀnliga, som föresprÄkare sÀger, tenderar att baseras pÄ antagandet att elbilsbatterier and deras komponenter bara kan anvÀndas en gÄng. Och det Àr inte sant.

📈 Fakta om Ă„tervinning av litiumjonbatterier

Besök Redwood Materials en kort bit frÄn Teslas Gigafactory i Reno, Nevada. Redwood startades av JB Straubel som Àven Àr en av Teslas grundare och tidigare tekniska chef. HÀr hittar du den teknologi som möjliggör exakt det som sÄ mÄnga tror Àr omöjligt. Bara fyra Är efter att företaget grundades Ätervinns sÄ mycket som 95% till 98% av batteriets nickel, kobolt, aluminium, och grafit, och mer Àn 80% av dess litium. Och Redwood Àr lÄngt ifrÄn ensamt.

Enligt en fÀrsk artikel i IEEE Spectrum finns runt 100 företag runtom i vÀrlden som antingen Ätervinner batterierna eller har planer pÄ att göra det. Flera dussin startups i Europa (Northvolt i Sverige, Hydro i Norge) och Nordamerika (Li-Cycle) har ocksÄ anslutit sig till jakten pÄ att förfina teknik och göra litiumjonbatterier till en hÄllbar produkt i ett slutet kretslopp. Samtidigt berÀknas efterfrÄgan pÄ elbilar att skjuta i höjden.

Litium Àr ett grundÀmne och tillhör alkalimetaller. Foto: David Baillot/UC San Diego Jacobs School of Engineering.

Fram till nyligen var Ă„tervinningen av litiumjonbatterier lĂ„ngtifrĂ„n en vacker och effektiv process. Batterierna var tvungna att malas eller brĂ€nnas, och sedan behandlas med lösningsmedel för att Ă„tervinna metallerna frĂ„n det mörka dammet, ocksĂ„ kallat black mass. Ännu vĂ€rre Ă€r att majoriteten av det globala avfallet frĂ„n litiumjonbatterier för nĂ€rvarande inte Ă„tervinns alls (titta bara lĂ€ngst in i dina egna byrĂ„lĂ„dor
).

Men gamla metoder ersÀtts gradvis med nya. HÀr Àr nÄgra exempel:

  • Li-Cycle, Nordamerikas största Ă„tervinnare av litiumjonbatterier (som börsnoterades tidigare i Ă„r) har tagit patent pĂ„ sĂ„ kallad Spoke and Hub teknologi som kringgĂ„r uppvĂ€rmnings- och förbrĂ€nningsprocessen för att Ă„tervinna 95% av det vĂ€rdefulla batterimaterialet.
  • Aceleron, ett brittiskt företag som tacklar frĂ„gan om Ă„tervinning frĂ„n en annan vinkel, skapar nĂ€sta generations batterier som Ă€r lĂ€ttare att montera ned och Ă„teranvĂ€nda.
  • Volkswagen har en ny pilotanlĂ€ggning som ska hjĂ€lpa biltillverkaren att förbĂ€ttra Ă„tervinningens effektivitet frĂ„n 60% till 95% av elbilarnas batterimaterial.
  • Forskare vid Aaltouniversitetet i Finland tillkĂ€nnagav i April en upptĂ€ckt av stor betydelse: Elektroder i litiumbatterier som innehĂ„ller kobolt kan Ă„teranvĂ€ndas efter att ha mĂ€ttats med litium. Forskarna ska nu undersöka om samma metod kan anvĂ€ndas pĂ„ elbilarnas nickelbaserade batterier, vilket skulle innebĂ€ra att behovet av en lĂ„ng kemisk process försvinner, och att rĂ„material och energi sparas. Enligt rapporten kan metoden efter viss utveckling anvĂ€ndas i industriell skala.

💡 The Optimist’s Edge

Den kommande tsunamin av förbrukade litiumjonbatterier driver innovatörerna som ska ge skeptikerna en knÀpp pÄ nÀsan. Inom endast 9 Är Àr marknaden för litiumjonbatterier berÀknad att vÀxa till 18 miljarder dollar, upp frÄn 1,5 miljarder dollar Är 2019. Det Àr en bedrift som heter duga för en bransch som 54% av enkÀtdeltagarna inte ens tror existerar.

För Li-Cycles medgrundare, verkstĂ€llande ordföranden Tim Johnston och president Ajay Kochhar, Ă€r det en “oerhörd” marknadsmöjlighet som bör inspirera en “armĂ© of Ă„tervinnare.”

SÄ, vad ligger till grund för deras ljusa framtidssyn?

Ta en titt pÄ försÀljningsprognoserna för elbilar. Trots effekterna av pandemin ökade försÀljningen med 43% förra Äret, vilket innebar 3 miljoner sÄlda elbilar samtidigt som den totala försÀljningen föll med en femtedel. Deloitte förutspÄr att det Är 2030 kommer att sÀljas 31,1 miljoner elbilar, en snudd pÄ tredubbling frÄn prognosen för 2025 pÄ 11,2 miljoner. I globala marknadsandelar betyder det att elbilarna ökar frÄn dagens cirka 3% till 58% 2040.

År 2020 sĂ„ldes 500 000 Tesla-bilar. Bild: Raneko/Wikimedia commons.

Faktum Àr Àven de siffrorna kan vara för pessimistiska. Som vi förklarade i den hÀr artikeln gör sjunkande batteripriser det mycket troligt att det kommer börja sÀljas fler elbilar Àn bensinbilar mellan 2025 och 2030.

TillvĂ€xttakten Ă€r sĂ„ snabb, sĂ€ger Straubel pĂ„ Redwood till CNBC, att efterfrĂ„gan pĂ„ materialen i litiumjonbatterier kan överstiga tillgĂ„ngen inom bara fem Ă„r — om inte företagen lĂ€r sig att dra full nytta av vad som Ă€r rakt framför dem, batterier som har nĂ„tt slutet pĂ„ livscykeln. Företagen har helt enkelt inte rĂ„d att inte Ă„tervinna och gör klokt i att betrakta Ă„tervinningen som en bĂ€rande del i materialförsörjningen.

Det förbrukade batteriet, sÀger Jean-Philippe Hermine, Renaults vice president för strategisk miljöplanering, Àr Europas nya gruva.

Vad kan du göra med den kunskapen?

Batteriet i en Tesla model S. 

👇 Hur du fĂ„r the edge

Anslut dig till jakten
Kommer du ihÄg vad vi skrev om behovet av en armé of Ätervinnare? Det Àr svÄrt att förestÀlla sig en industri med större sug efter mer och bÀttre lösningar Àn Ätervinningen av litiumjonbatterier. Organisationer som ReCell Center, ett forskningssamarbete för batteriÄtervinning stöttat av det amerikanska energidepartementet, hÄller alltid utkik efter nÀsta revolutionerade idé. Kanske finns din idealiske affÀrspartner bland vÄra Premiummedlemmar?

LĂ„t jobberbjudanden rulla in
NĂ€r vi nĂ„r 2040 kommer över 2 miljoner ton litiumjonbatterier behöva Ă„tervinnas i enbart USA. Företaget Lithion Recycling söker din hjĂ€lp att “tackla de mĂ„nga utmaningarna med avkolning av miljön.” RĂ€kna med att se fler liknande jobbannonser nĂ€r marknaden för Ă„tervinning vĂ€xer med rekordfart. Med tanke pĂ„ att det redan rĂ„der brist pĂ„ kvalificerad arbetskraft i den hĂ€r industrin Ă€r det inte osannolikt att efterfrĂ„gan kommer skapa en lukrativ marknad för arbetssökande.

En snabb sökning pĂ„ Ziprecruiter pĂ„ lithium battery jobs resulterade i 357 trĂ€ffar: Battery Design Engineer, Lithium Battery R&D Engineer, Senior Battery Strategist, Lithium Battery Research Scientist
.listan fortsĂ€tter.

"Forskare som Ă€r involverade i Ă„tervinning har passion för sitt jobb — det Ă€r en stor teknisk utmaning och de vill hitta lösningar eftersom det Ă€r det rĂ€tta att göra", sĂ€ger Jeff Spangenberger, chef för ReCellCenter, i IEEE Spectrum. Men dĂ€r finns ocksĂ„ pengar att tjĂ€na, och det Ă€r attraktionen.

Utforska investeringar
Efter att ha lÀst den hÀr artikeln kan du nog gissa vad vi kommer sÀga. FrÄn ett investeringsperspektiv Àr det vÀrt att hÄlla ett öga pÄ de stora Ätervinningsaktörerna som just nu ligger steget före konkurrensen, men ÀndÄ inte glömma potentiella bubblare som vÄgar utmana status quo. Det finns, till exempel, vid sidan av Ätervinningen en vÀxande marknad för ÄteranvÀndning av elbilsbatterier för energilagring.

Och den hÀr rÄdgivaren pÄminner oss ocksÄ om att inte glömma det ekosystem av samarbetspartners som Àven de rider pÄ vÄgen av stigande efterfrÄgan pÄ inte bara litiumjonbatterier för elbilar utan Àven för konsumentelektronik och bÀrbar teknologi: utvecklare av laddstationer, komponenttillverkare, tillverkare av industriell utrustning, etiskt drivna gruvföretag, med mera.


❓ Vad kan du göra mer?
Dela gÀrna idéer med andra Premiummedlemmar i vÄr Facebookgrupp.

LĂ€r dig mer
Visste du att den övervÀldigande majoriteten har fel om nÀr elbilar blir billigare att köpa Àn bensinbilar. Glöm inte att lÀsa den hÀr artikeln:
💡 Optimist's Edge: DĂ„ blir elbilar billigare Ă€n bensinbilar (warpnews.se)

OBS: Den hÀr artikeln skall inte ses som finansiell rÄdgivning och vi uppmuntrar alla vÄra lÀsare att lÀsa pÄ noga innan investeringar.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.