Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: PristĂ€vlingar accelererar innovation

💡 Optimist's Edge: PristĂ€vlingar accelererar innovation

💡 PristĂ€vlingar accelererar innovation genom att bĂ„de crowdsourca idĂ©er och finanseringen.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

📈 HĂ€r Ă€r fakta

Peter Diamandis hade tröttnat pÄ att vÀnta. Det var tidigt 90-tal och vi borde ha baser bÄde pÄ mÄnen och pÄ Mars. Tiotusentals mÀnniskor borde ha varit i rymden, inte nÄgra fÄ hundra. Som liten grabb hade han sett mÄnlandingen, kollat pÄ Star Trek och blivit rymdnörd. Rymdutvecklingen som gÄtt sÄ snabbt pÄ 60-talet hade i början pÄ 90-talet nÀstan stannat.

DÀr nÄgonstans lÀste han Charles Lindbergs bok, The Spirit of St. Louis, om den första Atlantflygningen. Han lÀrde sig dÄ att anledningen att Lindbergh flög över Atlanten var för att vinna ett pris, The Orteig Prize. HotellÀgaren och flygentusiasten Raymond Orteig hade utlovat 25 000 dollar till den som först klarade bedriften.

Checken till Charles Lindbergh.

Hm, tÀnkte Diamandis, kan jag göra nÄgot liknande för att fÄ fart pÄ rymdutvecklingen?

Sagt och gjort.

Han satte ihop ett pris pÄ 10 miljoner dollar, som skulle gÄ till den första privata rymdflygningen. Tillsammans med Buzz Aldrin och andra prominenta personer lanserade han tÀvlingen i maj 1996. Eftersom han saknade bÄde prispengar och sponsor, fick tÀvlingen ett tillfÀlligt namn: X Prize, dÀr X:et senare skulle ersÀttas med sponsorns namn.

Trots denna brist anmÀlde sig ett flertal lag. DÀribland ett frÄn Quake-skaparen, John Carmack, och ett annat finansierat av Microsoft-grundaren, Paul Allen. De 26 lagen satsade tillsammans över 100 miljoner dollar för att vinna tÀvlingen.

Peter Diamandis pitchade över 500 personer att bli sponsor, men alla sa nej.

I ett desperat försök som involverade en ny Atlantflygning av Charles Lindbergs barnbarn, Eric, en försÀkring och ett bidrag frÄn Ansari-familjen fick han till slut ihop summan.

Hela den bisarra och underhÄllande storyn finns beskrivet i boken How to Make a Spaceship.

GÀnget som fick det att hÀnda. XPRIZE Visioneers 2016.

I oktober 2004 vanns tÀvlingen av Paul Allens lag, Scaled Composites. DÄ hade Richard Bransons Virgin köpt sig in i teamet. Efter tÀvlingen blev det Virgin Galactic och nÀr Branson flög till rymden 2021 var det i en rymdfarkost, baserad pÄ den som vann tÀvlingen.

Eftersom det tog flera Är att hitta en namnsponsor till tÀvlingen blev X:et kvar och X Prize Foundation har nu i över 20 Är drivit flera pristÀvlingar.

💡 Optimist's Edge

💡 PristĂ€vlingar accelerar innovation genom att bĂ„de crowdsourca idĂ©er och finanseringen.

I mÄnga pristÀvlingar Àr summan som investeras av samtliga lag ofta avsevÀrt mycket större Àn prissumman. Inte sÀllan 10 eller 20 gÄnger större. För The Orteig Prize 16 gÄnger. Man fÄr med andra ord mycket pang för pengarna.

Ännu viktigare Ă€r mĂ„ngfalden av idĂ©er. Vid "vanlig" innovation Ă€r det oftast de som jobbar inom ett omrĂ„de som pysslar med det, men vid en tĂ€vling fĂ„r andra chansen att testa sina idĂ©er. Scaled Composites, som vann Ansari X Prize, hade inte gjort nĂ„got inom rymd tidigare, de byggde flygplan.

En rÀtt utformad pristÀvling attrahererar mÄnga hjÀrnor och pengapÄsar och pressar innovationen framÄt.

Insidan av Charles Lindbergs bok, signerad av Eric Lindbergh, Peter Diamandis och gÀnget bakom XPRIZE.

👇 SĂ„ fĂ„r du Optimist's Edge

Det finns tvÄ huvudalternativ. Arrangera en egen pristÀvling, eller delta i en.

Runt om i vÀrlden finns en mÀngd pristÀvlingar.

  • X Prize har för tillfĂ€llet fyra tĂ€vlingar igĂ„ng. Bland annat om skogsbrĂ€nder och en om att koldioxidavskiljning med en prispott pĂ„ hundra miljoner dollar, sponsrat av Elon Musk.
  • DARPA jobbar Ă„terkommande med pristĂ€vlingar.  
  • European Social Innovation Competition har tĂ€vlingar inom det sociala omrĂ„det, just nu om energifattigdom.
  • Milken Institute kör nu tĂ€vlingar inom grön energi och FN:s hĂ„llbarhetsmĂ„l.
  • Hos Innovation Challenge kan den som Ă€r kreativ i att minska matsvinn vinna ett pris.

RĂ€tt utformning viktigt

En tÀvling inom ett omrÄde dÀr det redan pÄgÄr massa innovation Àr onödig. Vi behöver inte en tÀvling för generativ AI just nu, exempelvis. Fokus bör ligga dÀr innovation har kört fast och nya, frÀscha idéer och en samlad kraft verkligen kan knuffa det framÄt.

Utformningenav kriterierna för vinst Àr extremt viktiga. MÄlet som ska uppnÄs mÄste vara ambitiöst, men inte ouppnÄeligt. Det mÄste vara tydligt och ska inte gÄ att kringgÄ och hitta ett sÀtt att vinna som egentligen inte gynnar syftet med tÀvlingen.

Ofta finns finns bÄde delmÄl och slutmÄl. DÄ en tÀvling kan pÄgÄ i flera Är Àr finansiering ofta ett problem för teamen som tÀvlar. DÀr kan delmÄl med lite prispengar hjÀlpa. Det kan ju Àven vara sÄ att flera idéer Àr bra, och i det lÄnga loppet kanske en idé som inte vann slutpriset ÀndÄ blir det mest framgÄngsrika. DÄ kan det vara bra att sprida prestige och pengar lite.

Efter innovation kommer implementering

Innovation Àr en sak, och implementering nÄgot annat. Det tog nÀstan tjugo Är för Virgin Galactic att gÄ frÄn första lyckade resan till rymden 2004, till man fick upp de första privatpersonerna i rymden. De har Ànnu inte regelbundet börjat flyga rymdturister.

DARPA knuffade igÄng omrÄdet med sjÀlvkörande bilar med sin DARPA Grand Challenge. Trots det har vi Ànnu inte fullt sjÀlvkörande fordon pÄ vÀgarna, Àven om Tesla, Waymo och andra jobbar för fullt pÄ det.

BÄde nÀr man planerar en tÀvling eller deltar i en ska man tÀnka pÄ vad som kommer efter innovationen, efter genombrottet.

Mathias Sundin
Arge optimisten


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.