đĄ Optimist's Edge: SĂ„ lite mĂ„ste du mĂ„nadsspara för att Ă„ka till rymden om 10 Ă„r
90% procent tror att de aldrig har rÄd att Äka till rymden. Det Àr fel. Sju av tio har rÄd med det inom tio Är, om de börjar spara nu. SÄ hÀr mycket mÄste du mÄnadsspara.
Dela artikeln
Sammanfattning
đ Vad folk har fel om
90% procent tror att de aldrig kommer att ha rÄd att köpa en resa till rymden.
đ HĂ€r Ă€r fakta
Genom att ÄteranvÀnda raketer sjunker kostnaden för rymdresor dramatiskt, sÄ mycket att 7 av 10 har rÄd att spara ihop pengar till en biljett pÄ tio Är.
đĄ Optimist's Edge
Om ungefÀr tio Är Àr det möjligt att Äka till rymden för cirka 160 000 kronor, vilket ger dig cirka 30 minuter i rymden.
Att köpa en resa kommer ocksÄ bidra till att skynda pÄ mÀnsklighetens expansion till Mars.
đ SĂ„ fĂ„r du Optimist's Edge
Börja spara 1400 kronor per mÄnad sÄ kommer du inom tio Är kunna titulera dig astronaut.
đ Vad folk har fel om
90% procent tror att de aldrig har rÄd att gÄ till rymden.
Detta Àr inte förvÄnande med tanke pÄ hur dyrt det Àr just nu och har varit genom historien. Hitintills har bara nationer och multimiljonÀrer varit involverade i rymden.
đ HĂ€r Ă€r fakta
Detta kommer att lÄta som science fiction, men kommer snart att bli science fact: Du kommer i framtiden att kunna resa frÄn punkt A till punkt B pÄ jorden med en rymdraket, och du kommer inte att behöva vara en miljonÀr för att ha rÄd med det (se mer nedan, under Optimist's Edge).
Till exempel kommer en resa frÄn New York till Shanghai att ta under 60 minuter, varav cirka 40 av dessa minuter Àr i tyngdlöshet.
Nyckeln till att kunna göra detta pÄ ett sÀtt som inte kostar dig miljontals kronor Àr ÄteranvÀndbara raketer.
Om vi ââbara anvĂ€nde ett flygplan en gĂ„ng, skulle varje biljett vara superdyr och flygresor mycket sĂ€llsynta. En Boeing 737 kostar cirka 740 miljoner kronor att tillverka och tar 180 passagerare. Om den bara anvĂ€nds en gĂ„ng skulle en biljett kosta fyra miljoner kronor. IstĂ€llet anvĂ€nds den tusentals gĂ„nger, och du kan fĂ„ en biljett för nĂ„gra hundralappar.
Om vi ââbörjar anvĂ€nda raketer pĂ„ liknande sĂ€tt kommer kostnaderna per uppskjutning att sjunka dramatiskt. RaketbrĂ€nslet utgör bara en liten andel av kostnaden, sĂ„ den stora majoriteten av kostnaden kommer frĂ„n att bygga raketen.
En jorden-till-jorden-raket behöver fortfarande gÄ upp i omloppsbana, Àven om den inte ska hela varvet runt. För en rymdfarkost som vÀger 140 ton krÀvs dÄ cirka 2100 ton drivmedel. BrÀnslerÀkningen landar dÄ pÄ 2,1 miljoner kronor om kostnaden per ton Àr 1000 kronor.
Om kostnaden för att bygga raketen Àr ungefÀr detsamma som en Boeing 737 kostar den alltsÄ 750 miljoner kronor. AnvÀnds den hundra gÄnger blir kostnaden per gÄng 7,5 miljoner kronor.
Naturligtvis finns det ocksÄ andra kostnader sÄ som underhÄll, personal, raketens utvecklingskostnad och sÄ vidare. Men istÀllet för en kostnad pÄ 750 miljoner kronor per gÄng, kommer kostnaden sjunka med 97-98 procent.
Och att ÄteranvÀnda raketen hundra gÄnger Àr inte den övre grÀnsen, flera hundra och möjligen flera tusen gÄnger Àr möjligt. Vi kommer att gÄ in pÄ detta nedan.
đĄ Optimist's Edge
Om 200 passagerare betalar cirka 165 000 kronor per person, uppgÄr det till en inkomst pÄ 33 miljoner kronor per uppskjutning. Det tÀcker inte bara brÀnslekostnaderna utan lÀmnar utrymme för alla andra utgifter.
OvanstÄende berÀkningar kommer frÄn Robert Zubrin, författare till boken The Case for Space. Han Àr flygtekniker, samt grundare och ordförande för Mars Society.
Jag frÄgade honom nÀr han tror att ett pris för en rymdbiljett pÄ 165 000 kronor Àr troligt att nÄ och han svarade tio Är.
Det betyder att 7 av 10 har rÄd med en biljett. För 69 procent tror att de kan spara sÄ mycket pengar pÄ tio Är, enligt vÄr undersökning.
Den frÀmsta anledningen till att resor med rymdraketer kommer att vara möjligt inom sÄ kort tid Àr SpaceX. Deras nya Starship som just nu Àr under utveckling, och som de nyligt fÄtt ett NASA-kontrakt pÄ 25 miljarder kronor för, kommer ocksÄ att transportera passagerare för jorden till jorden-resor.
Syftet med utvecklingen av Starship Àr att ta mÀnniskor till mÄnen igen, men ocksÄ till Mars. Fartyget kommer att ha plats för mÄnga fler passagerare Àn bara en handfull.
En del av finansieringen av projekt Mars, och ett medel för att driva ned kostnaden för uppskjutningar, Àr privat rymdturism och resor upp i omloppsbana för att nÄ destinationer pÄ jorden.
SÄ nÀr du köper en jorden-till-jorden-biljett frÄn SpaceX, kommer du ocksÄ att hjÀlpa mÀnskligheten att expandera till Mars.
165 000 kronor Àr dock inte det pris som Elon Musk förestÀller sig. Kostnaden per sÀte "borde vara ungefÀr samma som ekonomibiljetter i ett flygplan" har han sagt.
Det betyder nÄgra tusenlappar och att raketerna mÄste ÄteranvÀndas inte bara hundratals gÄnger utan tusentals. Men den prislappen ligger lÀngre bort i framtiden Àn tio Är.
đ SĂ„ fĂ„r du Optimist's Edge
Börja spara 1400 kronor per mÄnad och du kommer att kunna ge dig sjÀlv en otroligt upplevelse om tio Är.
Det rÄder ingen tvekan om att det Àr tekniskt möjligt för SpaceX att göra detta pÄ tio Är, men det finns mÄnga andra faktorer som spelar in.
Kraven pÄ sÀkerhet kommer att bli mycket höga och dÀrmed följer massor av regleringar. De astronauter som mÀnskligheten hittills har frambringat, har trÀnat i mÄnga Är och de accepterar att rymden Àr farlig. De flesta privata rymdresenÀrer accepterar inte det pÄ samma sÀtt. Om en dödlig olycka skulle intrÀffa, skulle det innebÀra att framstegen inom rymdturism kraftigt bromsas under flera Är.
SÄ det finns ingen garanti för att du kan Äka till rymden 2031, Àven om du börjar spara nu - men det finns inget som sÀger att det inte kan hÀnda dÄ. Och en dag kommer du dit.
TÀnk dig att titta pÄ ditt sparkonto varje mÄnad, addera 1400 kronor och veta att du Àr ett litet steg nÀrmare ett stort steg. Kanske inte för mÀnskligheten, men för dig. Vilken kÀnsla!