đĄ Optimist's Edge: Ser du skillnad pĂ„ datorgrafik och verklighet?
Tror du att du kan se skillnad pÄ datorgrafik och verkligheten? VÄr undersökning pekar pÄ en sak, medan verkligheten Àr en annan...
Dela artikeln
Sammanfattning
đ Vad folk tror
NÀr kan du inte lÀngre se skillnad pÄ datorgenererad grafik och den verkliga vÀrlden? NÀr vi stÀllde frÄgan i Warp News Facebook-grupp svarade en majoritet att det Ätminstone Àr fem till tio Är kvar innan vi inte kan se skillnad.
đ HĂ€r Ă€r fakta
CGI, eller Computer-Generated Imagery, har funnits i snart 60 Är. Under 90-talet nÄdde forskningen en kritisk massa och vi började se exempel pÄ datorgenererat innehÄll som var fotorealistiskt. Du kanske minns filmer som The Abyss, med sina vatteneffekter, och dinosaurierna i Jurrasic Park? Sedan dess har utvecklingen inte stannat av utan accelererat.
đĄ Optimist's Edge
Idag ser du dagligen saker skapade i en dator som du tror Àr verkliga. Det Àr nÄgot de flesta av oss inte ens tÀnker pÄ. VÄr expert menar att "vi redan Àr dÀr sedan flera Är tillbaka, att vi inte lÀngre kan skilja CGI frÄn verkligheten". Det hÀr gÀller till och med den sista utmaningen, att skapa övertygande mÀnniskor med hjÀlp av CGI.
đ SĂ„ fĂ„r du the Optimist's Edge
CGI revolutionerar nÀstan alla branscher: produktbolag, mÀklare och fastighetsbolag, biltillverkare och givetvis hela film-, tv- och reklamindustrin. Oavsett var du jobbar behöver du ha koll pÄ den hÀr utvecklingen. Men du mÄste ocksÄ ha koll som privatperson. Saker du tror Àr verkliga behöver inte vara det och du behöver trÀna ditt kritiska öga.
đ Vad folk tror
NÀr kan du inte lÀngre se skillnad pÄ datorgenererad grafik och den verkliga vÀrlden?
Den hÀr frÄgan stÀllde vi i Warp News Facebook-grupp och fick 148 svar:
- 46 procent svarade "Vi Àr redan dÀr"
- 39 procent svarade "Vi Ă€r snart dĂ€r â 5 Ă„r till"
- 15 procent svarade "Det Ă€r en bra bit kvar â ge det 10 Ă„r"
- Ingen svarade "Kommer aldrig att hÀnda"
Men, majoriteten menar alltsÄ att vi inte Àr dÀr Àn och att det Ätminstone Àr fem till tio Är kvar.
Vad tror du?
đ HĂ€r Ă€r fakta
De första exemplen pÄ bilder skapade av datorer dök up under 40-talet pÄ MIT. NÄgon gÄng i slutet av 50-talet skapades det första konstverket pÄ en dator. En anonym IBM-anstÀlld Äterskapade en bild pÄ en kvinna frÄn tidningen Esquire pÄ datorskÀrmen tillhörande en militÀr dator som kostade över tvÄ miljarder kronor.
NÄgra Är senare skapades den första datoranimerade filmen av Edward Zajac vid Bell Labs. Men redan 1958 anvÀnde Alfred Hitchcock mönster skapade av mekaniska datorer i filmen Vertigo.
Under 80-talet gjorde hemdatorerna det möjligt för vem som helst att skapa datorgrafik, animationer, spel och till och med 3d-grafik. Det dröjde dock fram till mitten av 90-talet för att forskningen skulle nÄ en kritisk massa och möjliggöra nÀstan fotorealistisk Ätergivning.
CGI â Computer-Generated Imagery
Forskningen gjorde det möjligt för studios som Pixar, Industrial Light & Magic, Digital Domain och Weta att bli pionjÀrer inom fotorealistisk datorgrafik i industriell skala. Det var brÄda dagar för CGI, Computer-Generated Imagery, i vÀrldens biosalonger. Det fanns en period frÄn början av 90-talet och ett antal Är framÄt dÀr varje ny "blockbuster" ocksÄ innebar en ny uppvisning i CGI för att skildra saker som vatten, partiklar, hud, mÀnsklig rörelse, folkmassor, pÀls och hÄr.
NÄgra exempel Àr The Abyss frÄn 1989, Terminator 2: Judgement Day frÄn 1991, Jurassic Park frÄn 1993 och Toy Story frÄn 1995.
Det skapades bibliotek med simulerade fenomen, som vatten eller hÄr. Efter hand började mjukvaruföretag paketera ihop verktyg vilket resulterade i mÄngsidiga 3D-program. NÄgra exempel Àr Cinema 4D, Blender, Autodesk 3DS Max och Maya. Verktygen anvÀnds idag inom mÄnga omrÄden, inte bara film.
CGI krÀver enorm datorkraft. I början var det stora datahallar som gÀllde för att skapa grafiken. Men CGI Àr ett utmÀrkt exempel pÄ exponentiell teknikutveckling. Idag kan ett antal ihopkopplade grafikkort för hemmabruk skapa bÀttre grafik Àn en massiv Hollywood-budget kunde för bara nÄgra Är sedan.
đĄ Optimist's Edge
Idag ser du dagligen saker skapade i en dator som du tror Àr verkliga. Det Àr nÄgot de flesta av oss inte ens tÀnker pÄ. Men det gör Frederik Tennholt. Han jobbar med 3D-visualisering och retusch av reklambilder pÄ Good Monday. I hans jobb tar han fram bilder pÄ allt frÄn nya produkter till hela byggnader, lÄngt innan de finns i verkligheten.
â Jag skulle pĂ„stĂ„ att vi redan Ă€r dĂ€r sedan flera Ă„r tillbaka, att vi inte lĂ€ngre kan skilja CGI frĂ„n verkligheten. Bilindustrin har till exempel anvĂ€nt tekniken lĂ€nge, sĂ€ger Frederik Tennholt.
Det hÀr sparar stora pengar och gör jobbet vÀsentligt enklare menar han. Tidigare behövde tillverkaren ofta smyga ut prototyper av en bil till nÄgon öde plats för fotografering. Idag skapar man med hjÀlp av CGI fotografiska reklambilder dÀr nya bilmodeller kan placeras utomhus i en storstad mitt pÄ dagen, utan att riskera att avslöja nÄgot innan modellen lanseras för allmÀnheten.
En Ikea-katalog utan verkliga möbler
Ett annat exempel Àr Ikea som var tidiga med att fasa över till CGI för produktionen av den klassiska Ikea-katalogen.
â IstĂ€llet för att bygga upp en fysisk köksmiljö i en fotostudio, som sedan skulle rivas nĂ„gra dagar efter fotografering för att bygga upp en annan miljö för fotografering, sĂ„ kunde man nu skapa miljöerna helt i datorn i avancerade 3D-program, sĂ€ger Frederik Tennholt.
Köket som producerades för den svenska marknaden, med hjÀlp av CGI, kan lÀtt uppdateras och anpassas för olika internationella marknader med olika ljusförhÄllanden, fÀrgval och produkter som skiljer mellan olika marknader, menar Tennholt.
â Alla miljöer som byggs med CGI sparas sĂ„klart och kan Ă„teranvĂ€ndas och uppdateras för nĂ€sta Ă„rs bildproduktion.
Produkter som inte finns
Ytterligare ett exempel Àr förpackningar. Inom produktdesign jobbade man tidigare ofta med att skapa "dummy"-förpackningar av den nya produkten. De var ofta av dÄlig kvalitet pÄ mÄnga sÀtt, men man fotograferade dem i studio och retuscherade sÄ att slutprodukten ÀndÄ blev fin pÄ bild.
â Idag jobbar man uteslutande med CGI för den hĂ€r typen av produktion. Vi kan skapa fotografiska produktbilder flera mĂ„nader och ibland Ă„r innan produkten lanseras i butik. Marknaden krĂ€ver ofta bilder pĂ„ produkten innan den finns fĂ€rdig att fotografera, menar Frederik Tennholt.
Det finns mÄnga fler exempel. I London finns Recent Spaces och The Boundary som, enligt Frederik Tennholt, bÄda producerar "top-notch" CGI inom frÀmst arkitektur.
â Inom filmindustrin och VFX finns det idag otaliga studios som producerar helt fantastisk CGI som man inte kan avslöja utan att se deras videos bakom kulisserna.
NÄgra exempel Àr svenska Important Looking Pirates som bland annat gjort CGI för tv-serien Mandalorian, tyska Sehsucht och Man vs Machine som har verksamhet i London och LA.
â Samtliga exempel producerar magiskt bra CGI, sĂ€ger Frederik Tennholt.
Den sista utmaningen
Men Àr inte exemplen vi sett bara pÄ saker? Det organiska Àr mycket svÄrare att skapa och "lura" mÀnniskor med. Men vi Àr redan dÀr ocksÄ.
KroppssprÄk och uttryck Àr det sista svÄra hindret för en dator att simulera. Men med motion capture, dÀr en skÄdespelare gör rörelser som en dator spelar in och tolkar, överbryggas det hindret. NÀsta steg Àr givetvis artificiell ingelligens, dÀr en dator kan lÀra sig uttryck, poser och rörelser som inte gÄr att skilja frÄn en verklig varelse.
Det sista hindret, dĂ€r du till och med luras att en mĂ€nniska Ă€r verklig trots att det Ă€r CGI, röjdes definitivt i augusti 2021. DĂ„ presenterade Nividas VD Jen-Hsun "Jensen" Huang grafikjĂ€ttens nya renderingslösningar live â trodde vi. Men han var inte dĂ€r. NĂ€stan allt du sĂ„g var CGI, renderingar av Jensen gjorda i en dator.
Om alla blir lurade, dÄ fungerar det eller hur?
đ SĂ„ fĂ„r du the Optimist's Edge
Utvecklingen inom CGI accelererar och allt mer runtomkring oss, saker vi tror Àr verkliga, finns enbart som ettor och nollor. Det hÀr pÄverkar dig som privatperson, men ocksÄ nÀstan alla branscher.
Som produktbolag anvÀnder du CGI för att skapa produktbilder och filmer, lÄngt innan sjÀlva produkten finns. Biltillverkarna har gjort det hÀr lÀnge och mÄnga bolag inom livsmedel, kosmetika, möbler och mycket annat har insett de enorma fördelarna. HÀr sparas stora pengar.
Som mĂ€klare och fastighetsbolag skapar du möblerade lĂ€genheter innan spaden ens Ă€r i backen. Visningar kan till och med ske i virtual reality, dĂ€r potentiella kunder fĂ„r en lĂ„ngt bĂ€ttre kĂ€nsla av det framtida boendet Ă€n via en platt broschyr. Ăr det hĂ€r de första staplande stegen in i en bransch som sĂ€ljer drömmar?
Film-, tv-, spel- och reklambranscherna har revolutionerats tack vare CGI. Historiska platser kan Äterskapas i detalj, personer kan "ÄteruppvÀckas" frÄn de döda för att spela en sista roll och vÀrldar som inte finns kan bli livs levande i teveserier och spel. CGI Àr magi.
En sak Àr gemensamt för alla dessa exempel: det blir allt billigare och bÀttre. Till en början handlade det om miljonbelopp. Idag Àr grafikkortet i barnens speldator tillrÀckligt kraftfullt för att skapa CGI mer avancerat Àn en Hollywood-studio anno 2010. Tekniken Àr idag tillgÀnglig för alla.
Sist men inte minst. Det handlar om att vara medveten om den hÀr utveckligen. Saker du tror Àr verkliga behöver inte vara det och du behöver trÀna ditt kritiska öga. StÀmmer det hÀr verkligen?
Den hÀr tekniken Àr enormt kraftfull. Den kan luras oss och förtrolla oss. Kan den, rÀtt anvÀnd, till och med innebÀra vÀrldsfred? Imagine...
Du har nu en fördel eftersom du har fĂ„tt denna kunskap före de flesta andra â