Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: SjĂ€lvkörande bilar Ă€r snart hĂ€r

💡 Optimist's Edge: SjĂ€lvkörande bilar Ă€r snart hĂ€r

💡 Om 20 Ă„r kommer mĂ€nniskor inte att tillĂ„tas att köra bil pĂ„ vanliga vĂ€gar eftersom datorer dĂ„ kommer att köra mycket bĂ€ttre. Detta kommer att föra med sig en stor förĂ€ndring och massor av nya möjligheter. Tiden att börja tĂ€nka pĂ„ detta Ă€r NU.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

📉 Vad folk tror

MÄnga Àr pessimistiska till sjÀlvkörande bilar. Det kommer definitivt inte ske snart, förmodligen inte de nÀrmaste Ärtiondena, och kanske aldrig.

Bloomberg fÄngade pessimismen med det hÀr omslaget: "...vi Àr fortfarande inte ens nÀra en sjÀlvkörande framtid..."

📈 HĂ€r Ă€r fakta

  • MĂ„let Ă€r att nĂ„ fullt sjĂ€lvkörande. NivĂ„n dĂ€r du har sĂ„ stor tilltro till bilens förmĂ„gor att du kan ta bort ratten.
  • Fullt sjĂ€lvkörande Ă€r inte ett lĂ€tt problem att lösa. TvĂ€rtom Ă€r det mycket svĂ„rt. Bilens dator mĂ„ste förstĂ„ omgivningarna perfekt, vilket innebĂ€r att den behöver se med hjĂ€lp av kameror eller andra hjĂ€lpmedel, som radar. RejĂ€lt konstiga saker kan hĂ€nda, till exempel nĂ€r mĂ€nniskor klĂ€r ut sig som trafikljus (det har hĂ€nt!). En mĂ€nsklig förare skulle dĂ„ ocksĂ„ bli förvirrad, men snart inse att trafikljusen Ă€r mĂ€nniskor och skratta. Det Ă€r inte lika lĂ€tt för en dator.
  • Det finns tvĂ„ huvudsakliga sĂ€tt att lösa sjĂ€lvkörande pĂ„. Vi kallar dem modell Waymo och modell Tesla.
  • Modell Waymo Ă€r att skapa detaljerade kartor och kunskap om ett specifikt omrĂ„de. Waymo började med Phoenix och har nu ocksĂ„ expanderat till San Francisco. DĂ€r kan deras bilar köra utan förare. Men sĂ€tt samma bilar i New York, eller pĂ„ landsbygden, och de kommer inte lĂ„ngt.
I detta omrÄde i Phoenix, kan Waymos bilar köra sjÀlva.
  • För modell Waymo behöver bilar mer dyr utrustning för att förstĂ„ sin omgivning.
Bild frÄn Waymo.
  • Modell Tesla Ă€r att lĂ€ra bilen att förstĂ„ sin omgivning och kunna köra var som helst pĂ„ jorden, utan sĂ€rskilda förkunskaper.
  • Vad du behöver för bĂ„da lösningarna Ă€r mycket data och riktigt bra maskininlĂ€rning för att trĂ€na AI:n som kör bilen.
  • Tesla har överlĂ€gset mest data. NĂ€stan alla Tesla-bilar samlar in data varje gĂ„ng de körs. 400 000 av dem Ă€r dessutom med i Full Self-Driving betan. Dessa bilar kör till stor del sjĂ€lva, med föraren redo att ta över. MĂ„nga slumpmĂ€ssiga saker hĂ€nder nĂ€r 400 000 bilar kör runt pĂ„ vĂ€garna, och denna information anvĂ€nds för att lĂ€ra bilarna att köra allt bĂ€ttre.
  • Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga vilket företag, Waymo eller Tesla, som har de bĂ€sta AI-ingenjörerna. BĂ„da företagen Ă€r i toppklass, vilket innebĂ€r att inflödet av data hanteras pĂ„ ett anvĂ€ndbart sĂ€tt.
  • Hur nĂ€ra Ă€r vi? Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga. Men förutsĂ€ttningarna för framgĂ„ng finns dĂ€r. Att nĂ„ nivĂ„n dĂ€r vi Ă€r sĂ„ sĂ€kra att vi kan ta bort ratten och bilen kan köra var som helst pĂ„ jorden Ă€r troligen flera Ă„r bort. Men en bil som kan köra sjĂ€lv 99,99% av tiden pĂ„ de flesta vĂ€garna Ă€r troligen hĂ€r innan 2030.
  • Det exakta Ă„ret Ă€r svĂ„rt att förutse nu, men det Ă€r mycket troligt att det hĂ€nder de nĂ€rmaste Ă„ren. Det Ă€r osannolikt att vi skulle behöva vĂ€nta flera decennier eller lĂ€ngre, för att bilar ska kunna köra sig sjĂ€lva.

💡 Optimist's Edge

💡 Om 20 Ă„r kommer mĂ€nniskor inte lĂ€ngre fĂ„ köra bil pĂ„ vanliga vĂ€gar, eftersom datorer dĂ„ kommer att köra sĂ„ mycket bĂ€ttre.

Även om det Ă€r svĂ„rt att förutspĂ„ exakt nĂ€r vi nĂ„r fullstĂ€ndig sjĂ€lvkörande bilar, Ă€r det dags att börja förbereda sig. NĂ€r det hĂ€nder, kommer vĂ€rlden att förĂ€ndras drastiskt. Under de senaste hundra Ă„ren har inget annat fysisk produkt haft en större pĂ„verkan pĂ„ samhĂ€llet och miljön vi lever i Ă€n bilen. NĂ€r bilar börjar köra sig sjĂ€lva, kommer samhĂ€llet, stĂ€der och vĂ€gar att förĂ€ndras.

Det kommer inte att ske över en natt. Det Àr en gradvis process dÀr bilarna blir bÀttre och bÀttre pÄ att köra. Vi börjar redan se de tidiga fördelarna, som fÀrre olyckor.

FrÄn InsideEVs

👇 SĂ„ fĂ„r du Optimist’s Edge

  • Sitt ner (eller stĂ€ll dig upp, gĂ„, eller spring) – och tĂ€nk. Vad kommer att hĂ€nda nĂ€r bilar kör sig sjĂ€lva?
  • NĂ€r det inte lĂ€ngre finns behov att ha mĂ€nniskor fastspĂ€nda med sĂ€kerhetsbĂ€lten, tvĂ„ i framsĂ€tet och tre i baksĂ€tet - hur kommer mĂ€nniskor att Ă„ka bil dĂ„?
  • Vad kommer vi att göra i bilen och vilka produkter eller tjĂ€nster kommer vi att behöva?
  • Behöver vĂ€garna förĂ€ndras och hur?
  • Hur Ă€ndrar vi lagar och regler för att göra övergĂ„ngen snabbare och smidigare?
  • Vad kan vi göra för att lindra rĂ€dslor och stress relaterat till att Ă„ka i en sjĂ€lvkörande bil?
  • NĂ€r en sjĂ€lvkörande bil krockar och dödar nĂ„gon, vad kan vi göra för att nyhetsmedia inte ska eskalera det till panik och rĂ€dsla för det nya? (SjĂ€lvkörande bilar kommer ibland att krasha, men mycket mer sĂ€llan Ă€n mĂ€nniskostyrda bilar som dödar över en miljon mĂ€nniskor varje Ă„r.)
  • GĂ„ igenom varje aspekt av bilen, bilkörning och bilens funtion idag och baserat pĂ„ din kunskap, utbildning eller expertis tĂ€nk pĂ„ vad som kommer att förĂ€ndras och vilka möjligheter det kommer att skapa.

Mathias Sundin
Chefredaktör, Warp News


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.