đĄ Optimist's Edge: SjĂ€lvkörande bilar Ă€r snart hĂ€r
đĄ Om 20 Ă„r kommer mĂ€nniskor inte att tillĂ„tas att köra bil pĂ„ vanliga vĂ€gar eftersom datorer dĂ„ kommer att köra mycket bĂ€ttre. Detta kommer att föra med sig en stor förĂ€ndring och massor av nya möjligheter. Tiden att börja tĂ€nka pĂ„ detta Ă€r NU.
Dela artikeln
đ Vad folk tror
MÄnga Àr pessimistiska till sjÀlvkörande bilar. Det kommer definitivt inte ske snart, förmodligen inte de nÀrmaste Ärtiondena, och kanske aldrig.
Bloomberg fÄngade pessimismen med det hÀr omslaget: "...vi Àr fortfarande inte ens nÀra en sjÀlvkörande framtid..."
đ HĂ€r Ă€r fakta
- MÄlet Àr att nÄ fullt sjÀlvkörande. NivÄn dÀr du har sÄ stor tilltro till bilens förmÄgor att du kan ta bort ratten.
- Fullt sjÀlvkörande Àr inte ett lÀtt problem att lösa. TvÀrtom Àr det mycket svÄrt. Bilens dator mÄste förstÄ omgivningarna perfekt, vilket innebÀr att den behöver se med hjÀlp av kameror eller andra hjÀlpmedel, som radar. RejÀlt konstiga saker kan hÀnda, till exempel nÀr mÀnniskor klÀr ut sig som trafikljus (det har hÀnt!). En mÀnsklig förare skulle dÄ ocksÄ bli förvirrad, men snart inse att trafikljusen Àr mÀnniskor och skratta. Det Àr inte lika lÀtt för en dator.
- Det finns tvÄ huvudsakliga sÀtt att lösa sjÀlvkörande pÄ. Vi kallar dem modell Waymo och modell Tesla.
- Modell Waymo Àr att skapa detaljerade kartor och kunskap om ett specifikt omrÄde. Waymo började med Phoenix och har nu ocksÄ expanderat till San Francisco. DÀr kan deras bilar köra utan förare. Men sÀtt samma bilar i New York, eller pÄ landsbygden, och de kommer inte lÄngt.
- För modell Waymo behöver bilar mer dyr utrustning för att förstÄ sin omgivning.
- Modell Tesla Àr att lÀra bilen att förstÄ sin omgivning och kunna köra var som helst pÄ jorden, utan sÀrskilda förkunskaper.
- Vad du behöver för bÄda lösningarna Àr mycket data och riktigt bra maskininlÀrning för att trÀna AI:n som kör bilen.
- Tesla har överlÀgset mest data. NÀstan alla Tesla-bilar samlar in data varje gÄng de körs. 400 000 av dem Àr dessutom med i Full Self-Driving betan. Dessa bilar kör till stor del sjÀlva, med föraren redo att ta över. MÄnga slumpmÀssiga saker hÀnder nÀr 400 000 bilar kör runt pÄ vÀgarna, och denna information anvÀnds för att lÀra bilarna att köra allt bÀttre.
- Det Àr svÄrt att sÀga vilket företag, Waymo eller Tesla, som har de bÀsta AI-ingenjörerna. BÄda företagen Àr i toppklass, vilket innebÀr att inflödet av data hanteras pÄ ett anvÀndbart sÀtt.
- Hur nÀra Àr vi? Det Àr svÄrt att sÀga. Men förutsÀttningarna för framgÄng finns dÀr. Att nÄ nivÄn dÀr vi Àr sÄ sÀkra att vi kan ta bort ratten och bilen kan köra var som helst pÄ jorden Àr troligen flera Är bort. Men en bil som kan köra sjÀlv 99,99% av tiden pÄ de flesta vÀgarna Àr troligen hÀr innan 2030.
- Det exakta Äret Àr svÄrt att förutse nu, men det Àr mycket troligt att det hÀnder de nÀrmaste Ären. Det Àr osannolikt att vi skulle behöva vÀnta flera decennier eller lÀngre, för att bilar ska kunna köra sig sjÀlva.
đĄ Optimist's Edge
đĄ Om 20 Ă„r kommer mĂ€nniskor inte lĂ€ngre fĂ„ köra bil pĂ„ vanliga vĂ€gar, eftersom datorer dĂ„ kommer att köra sĂ„ mycket bĂ€ttre.
Ăven om det Ă€r svĂ„rt att förutspĂ„ exakt nĂ€r vi nĂ„r fullstĂ€ndig sjĂ€lvkörande bilar, Ă€r det dags att börja förbereda sig. NĂ€r det hĂ€nder, kommer vĂ€rlden att förĂ€ndras drastiskt. Under de senaste hundra Ă„ren har inget annat fysisk produkt haft en större pĂ„verkan pĂ„ samhĂ€llet och miljön vi lever i Ă€n bilen. NĂ€r bilar börjar köra sig sjĂ€lva, kommer samhĂ€llet, stĂ€der och vĂ€gar att förĂ€ndras.
Det kommer inte att ske över en natt. Det Àr en gradvis process dÀr bilarna blir bÀttre och bÀttre pÄ att köra. Vi börjar redan se de tidiga fördelarna, som fÀrre olyckor.
đ SĂ„ fĂ„r du Optimistâs Edge
- Sitt ner (eller stĂ€ll dig upp, gĂ„, eller spring) â och tĂ€nk. Vad kommer att hĂ€nda nĂ€r bilar kör sig sjĂ€lva?
- NÀr det inte lÀngre finns behov att ha mÀnniskor fastspÀnda med sÀkerhetsbÀlten, tvÄ i framsÀtet och tre i baksÀtet - hur kommer mÀnniskor att Äka bil dÄ?
- Vad kommer vi att göra i bilen och vilka produkter eller tjÀnster kommer vi att behöva?
- Behöver vÀgarna förÀndras och hur?
- Hur Àndrar vi lagar och regler för att göra övergÄngen snabbare och smidigare?
- Vad kan vi göra för att lindra rÀdslor och stress relaterat till att Äka i en sjÀlvkörande bil?
- NÀr en sjÀlvkörande bil krockar och dödar nÄgon, vad kan vi göra för att nyhetsmedia inte ska eskalera det till panik och rÀdsla för det nya? (SjÀlvkörande bilar kommer ibland att krasha, men mycket mer sÀllan Àn mÀnniskostyrda bilar som dödar över en miljon mÀnniskor varje Är.)
- GÄ igenom varje aspekt av bilen, bilkörning och bilens funtion idag och baserat pÄ din kunskap, utbildning eller expertis tÀnk pÄ vad som kommer att förÀndras och vilka möjligheter det kommer att skapa.
Mathias Sundin
Chefredaktör, Warp News