Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ›« FramgĂ„ngsrik demoflygning med första privata överljudsflyget sedan Concorde

đŸ›« FramgĂ„ngsrik demoflygning med första privata överljudsflyget sedan Concorde

Boom Supersonic har framgÄngsrikt genomfört den första flygningen med XB-1, vÀrldens första civilt utvecklade överljudsflygplan. Det banar vÀg för Overture, som ska bli vÀrldens snabbaste linjeflygplan och kommer att drivas med 100 procent hÄllbart flygbrÀnsle.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • Boom Supersonic har framgĂ„ngsrikt genomfört den första flygningen med XB-1, vĂ€rldens första civilt utvecklade överljudsflygplan.
  • XB-1 banar vĂ€g för Ă„terkomsten av överljudsresor med Overture, Booms överljudslinjeflygplan (tĂ€nk ny version av Concorde.)
  • Overture kommer bli vĂ€rldens snabbaste linjeflygplan och kommer att drivas med 100 procent hĂ„llbart flygbrĂ€nsle.

En ny era av överljudsflyg tar form

I Mojave, Kalifornien, har Boom Supersonic tagit ett steg mot Äterkomsten av överljudsresor med den framgÄngsrika flygningen av XB-1, vÀrldens första oberoende utvecklade överljudsflygplan.

Bild: Boom

XB-1, som testflygits av Bill "Doc" Shoemaker, uppnÄdde sina testmÄl under flygningen, inklusive en höjd av 2 179 meter och hastigheter upp till 238 knop (440 kilometer i timmen).

MÄlet Àr linjeflyget Overture

Flygplanet utgör grunden för Overture, Booms kommande överljudslinjeflygplan, och testar flera nyckelteknologier:

  • Augmented reality visionssystem: Systemet anvĂ€nder tvĂ„ nosmonterade kameror som digitalt förstĂ€rks med attityd- och flygbanindikationer, vilket ger piloten utmĂ€rkt sikt mot landningsbanan och möjliggör förbĂ€ttrad aerodynamisk effektivitet.
  • Digitalt optimerad aerodynamik: Genom anvĂ€ndning av simulationer har ingenjörerna utforskat tusentals designer för att hitta en optimal konstruktion som kombinerar sĂ€ker och stabil drift vid start och landning med effektivitet i överljudshastigheter.
  • Kolfiberkompositer: XB-1 Ă€r nĂ€stan helt tillverkat av kolfiberkompositmaterial, vilket möjliggör en sofistikerad aerodynamisk design i en stark, lĂ€tt struktur.
  • Överljudsintag: Motorintagen pĂ„ XB-1 bromsar ner överljudsluften till subsoniska hastigheter, vilket effektivt omvandlar kinetisk energi till tryckenergi och möjliggör för konventionella jetmotorer att driva XB-1 frĂ„n start till överljudsflygning.
Illustration: Boom

Overture kommer att kunna transportera 64-80 passagerare i Mach 1.7 (cirka 2100 kilometer i timmen), ungefÀr dubbelt sÄ snabbt som dagens linjeflygplan, och Àr optimerat för hastighet, sÀkerhet och hÄllbarhet.

Boom har 130 förbestÀllningar frÄn bland annat American Airlines, United Airlines och Japan Airlines.

En fabrik för Overture byggs i Greensboro, North Carolina och berÀknas vara fÀrdigstÀlld under 2024.

Illustration: Boom

VÀxande intresse för överljudsresor

Medan efterfrÄgan pÄ internationella flygresor ökar, visar en studie med globala premiumresenÀrer ett rekordhögt intresse för överljudsflyg. Det Àr sÄklart kortare flygtider som lockar.

97 % av de globala premiumresenÀrerna Àr intresserade av att flyga med ett överljudsflygplan för lÄnga internationella resor, upp frÄn 81 % Är 2021.

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.