Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ“± Facebooks och Instagrams algoritmer pĂ„verkar anvĂ€ndarnas beteende men inte deras politiska Ă„sikter

đŸ“± Facebooks och Instagrams algoritmer pĂ„verkar anvĂ€ndarnas beteende men inte deras politiska Ă„sikter

Studien fann ingen mÀrkbar effekt pÄ politisk polarisering bland anvÀndarna. AnvÀndarnas kunskaper om valet pÄverkades inte av förÀndringen i flödesalgoritmen. Det sjÀlvrapporterade valdeltagandet förblev oförÀndrat trots stora skillnader i anvÀndarupplevelsen.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • Studien fann ingen mĂ€rkbar effekt pĂ„ politisk polarisering bland anvĂ€ndarna.
  • AnvĂ€ndarnas kunskaper om valet pĂ„verkades inte av förĂ€ndringen i flödesalgoritmen.
  • Det sjĂ€lvrapporterade valdeltagandet förblev oförĂ€ndrat trots stora skillnader i anvĂ€ndarupplevelsen.

Stora förÀndringar i anvÀndarupplevelsen

En omfattande studie av Facebooks och Instagrams flödesalgoritmer under det amerikanska valet 2020 visar att algoritmerna har stor inverkan pÄ anvÀndarnas upplevelse pÄ plattformarna, men liten effekt pÄ deras politiska attityder och beteenden offline.

Forskarna fann att anvÀndare med det kronologiska flödet spenderade dramatiskt mindre tid pÄ Facebook och Instagram. PÄ Facebook minskade den extra tiden som deltagarna spenderade jÀmfört med genomsnittliga anvÀndare frÄn 73 procent till 37 procent. PÄ Instagram minskade den frÄn 107 procent till 84 procent.

Det kronologiska flödet förÀndrade ocksÄ vilken typ av innehÄll anvÀndarna exponerades för. PÄ Facebook minskade andelen innehÄll frÄn vÀnner med i genomsnitt 24 procentenheter. IstÀllet ökade andelen innehÄll frÄn sidor och grupper.

Andelen politiskt innehÄll och innehÄll frÄn opÄlitliga kÀllor ökade i det kronologiska flödet pÄ bÄda plattformarna. PÄ Facebook minskade dock andelen oartigt innehÄll med nÀstan hÀlften.

Inga mÀrkbara effekter pÄ politiska attityder

Trots de stora förÀndringarna i anvÀndarupplevelsen fann forskarna inga signifikanta skillnader mellan grupperna nÀr det gÀller politisk polarisering, kunskap om valet eller sjÀlvrapporterat valdeltagande.

Den enda mÀrkbara skillnaden var att anvÀndare med det kronologiskt flöde pÄ Facebook klickade nÄgot oftare pÄ politiska nyheter frÄn partiska kÀllor.

Studien genomfördes av forskare frĂ„n flera universitet i samarbete med Meta. Över 20 000 anvĂ€ndare pĂ„ varje plattform deltog i experimentet som pĂ„gick i tre mĂ„nader under valkampanjen 2020.

Resultaten tyder pÄ att sociala mediers algoritmer kanske inte Àr huvudorsaken till fenomen som ökande politisk polarisering. Forskarna menar att andra faktorer, bÄde online och offline, kan ha större betydelse för förÀndringar som pÄverkar demokratiska processer.

Metas ÄtgÀrder under valet

Det Àr viktigt att notera att Meta, företaget bakom Facebook och Instagram, vidtog sÀrskilda ÄtgÀrder under valet 2020 för att minska spridningen av inflammatoriskt innehÄll och desinformation pÄ sina plattformar.

Enligt en separat analys av ett annat dataset frÄn Meta, minskade exponeringen för desinformation under perioden sent 2020 och tidigt 2021. Detta tyder pÄ att Metas ÄtgÀrder fungerade som avsett.

Denna information komplicerar tolkningen av studiens resultat. Det kronologiska flödet kan ha framstÄtt som sÀmre i jÀmförelse med det algoritmiska flödet Àn det skulle ha gjort om Meta inte hade genomfört dessa förÀndringar.

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.