đ Ny indisk trafiksĂ€kerhetsmodell ska rĂ€dda liv i fattiga lĂ€nder
Zero Fatality Corridor har minskat dödsolyckor pÄ vÀgar med över 50 procent pÄ specifika strÀckor i Indien. Modellen Àr anpassad till de unika förhÄllandena i lÄg- och medelinkomstlÀnder. Den indiska regeringen planerar att utöka modellen till landets 15 farligaste motorvÀgar, och globalt.
Dela artikeln
- Zero Fatality Corridor har minskat dödsolyckor pÄ vÀgar med över 50 procent pÄ specifika strÀckor i Indien.
- Modellen Àr anpassad till förhÄllandena i lÄg- och medelinkomstlÀnder.
- Den indiska regeringen planerar att utöka modellen till landets 15 farligaste motorvÀgar.
Skapar trafiksÀkerhet med innovativ lösning
à rligen dör över 1,35 miljoner mÀnniskor runt om i vÀrlden i trafikolyckor. LÄg- och medelinkomstlÀnder stÄr för 93 procent av dessa dödsfall, trots att de endast har omkring 60 procent av vÀrldens fordon, skriver Stanford Social Innovation Review.
Indien, med endast en procent av vÀrldens fordon, stÄr för hela 11 procent av de globala trafikolycksdödarna. à r 2020 rapporterade Indien 3,6 miljoner trafikolyckor och drygt 130 000 dödsfall.
De flesta av dessa dödsolyckor gÄr dock att förhindra.
à r 2016 introducerade den indiska ideella organisationen SaveLIFE Foundation lösningen Zero Fatality Corridor (ZFC). Den Àr utformad för att hantera infrastruktur och trafiksituationen i lÄg- och medelinkomstlÀnder. Till exempel bor mÀnniskor i dessa lÀnder ofta nÀra motorvÀgar och anvÀnder dem dagligen till fots eller med lÄngsammare transportmedel, vilket skapar hög risk för krockar i vissa omrÄden.
NÄgra av de ÄtgÀrder som ingÄr i ZFC-lösningen Àr optimerad placering av ambulanser vid högriskplatser, anvÀndning av drönare för att identifiera parkerade fordon och förhindra pÄkörningsolyckor samt anpassade ingenjörslösningar.
Noggrann undersökning av tidigare olyckor
ZFC-modellen implementerades 2016 pÄ Mumbai-Pune Expressway. PÄ den 95 kilometer lÄnga strÀckan intrÀffade mellan 2010 och 2016 2,579 olyckor och 887 dödsfall. Det gjorde den till en av Indiens dödligaste vÀgar.
Man gick igenom 800 olyckor pÄ vÀgstrÀckan för att identifiera infrastrukturella, fordonstekniska och mÀnskliga faktorer. Totalt hittade man 3500 problem. Bland annat exponerade betongstrukturer, förare som anvÀnde vÀgrenen för att köra om och fordon utan sÀkerhetsutrustning.
Dessa ÄtgÀrdades genom att man exempelvis byggde kraschbarriÀrer för betongstrukturerna och fler och bÀttre skyltar för att fÄ ordning pÄ trafikanterna.
Data visade ocksÄ ett akut behov av att förhindra pÄkörningsolyckor bakifrÄn, eftersom dessa bidrog till nÀstan 40 procent av alla dödsfall pÄ motorvÀgen. Ofta körde sömniga förare in i parkerade eller stillastÄende fordon pÄ vÀgrenen. Lösningen som Àr vanlig i mÄnga rikare lÀnder Àr linjer med smÄ gupp, vilket skapar ett högt ljud nÀr man kör pÄ dem. Det fungerade inte i Indien. De körde över linjen och anvÀnde resten av vÀgrenen för omkörning. DÄ breddade man kantlinjerna över hela vÀgrenen, vilket hade en omedelbar positiv effekt.
Halverat antal dödliga olyckor
à r 2020 hade dödliga trafikolyckor pÄ motorvÀgen minskat med 52 procent (justerat för COVID-19). Detta gjorde att den indiska regeringen beslutade att anvÀnda modellen Àven pÄ andra farliga vÀgar och Àven dÀr har stora minskningar skett.
Efter dessa framgÄngar sker nu en bredare expansion och Indiens 15 farligaste motorvÀgar ska inkluderas.
Eftersom modellen tar hÀnsyn till förhÄllanden i lÄg- och medelinkomstlÀnder, dÀr som sagt de flesta dödsolyckor sker, siktar man Àven pÄ att sprida den globalt.
WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).