𧏠Elonkoden - sÄ tÀnker Musk
Mycket har sagts och skrivits om hur Elon Musk tÀnker och verkar, men trots det har en central del försummats. Det finns tvÄ delar av Elonkoden, men bara en del har uppmÀrksamhet. HÀr dyker vi ner i den andra delen.
Dela artikeln
Elon Musk Àr en av 2000-talets mest fascinerande mÀnniskor. En unik entreprenör och just nu mÀnsklighetens MVP (mest vÀrdefulla person).
Det har sagts och skrivits mycket om hur han tÀnker och verkar, men trots det tycker jag att en central del har försummats.
Elonkoden bestÄr av tvÄ delar, men bara en del har fÄtt uppmÀrksamhet.
Elonkoden - del ett
Jag har lyssnat pÄ och lÀst det mesta han har sagt genom Ären och har ofta hört honom prata om "First Principles Thinking", eller förstaprincipstÀnkande.
Den hÀr delen har tÀckts vÀl, men lÄt oss upprepa vad det Àr. SÄ hÀr sÀger Elon Musk sjÀlv:
âTja, jag tror att det finns ett bra ramverk för tĂ€nkande. Det handlar om fysik. Du vet, den sortens förstaprincipresonemang. Generellt tror jag att det finns - vad jag menar med det Ă€r, att bryta ner saker till deras grundlĂ€ggande sanningar och resonera upp dĂ€rifrĂ„n, i motsats till att resonera anekdotiskt.
Batterier Àr ett exempel. Om de kostar 600 dollar att tillverka, men materialen som ingÄr i batteriet bara kostar 80 dollar att köpa, dÄ mÄste det vara möjligt att "sÀtta ihop atomerna mer effektivt" och minska kostnaden till nÀra 80 dollar.
Detta Àr mycket anvÀndbart för att förstÄ vad som verkligen Àr möjligt och jobba hÄrt för att komma dit sÄ snart som möjligt.
Om du istÀllet resonerar anekdotiskt sÄ skulle du titta pÄ kostnaden för batterier och kanske satsa pÄ fem eller tio procents kostnadsminskning.
SÄ hÀr resonerade han ocksÄ om raketer.
Varför kostar en raketuppskjutning 65 miljoner dollar, eller mer, nÀr materialet för att bygga den och brÀnslet för att driva den bara utgör nÄgra fÄ procent av kostnaden?
Om du landar och ÄteranvÀnder raketer och "sÀtter samman atomerna mer effektivt", kommer det att vara möjligt för kostnaderna att sjunka dramatiskt.
Elonkoden - del tvÄ
Denna första del av hans tĂ€nkande har redan uppmĂ€rksammats, men den andra delen â att skala upp resonemanget â har fĂ„tt mindre uppmĂ€rksamhet.
För mig var det nÄgot han sa i den lÄnga intervjun med Third Row Tesla som fÄngade min uppmÀrksamhet.
PÄ frÄgan om varför han avsattes som vd för Paypal förklarade han att de andra tyckte att hans planer var alldeles för stora och riskfyllda.
Han ville fixa allt som fick folk att ta ut pengar frÄn Paypal. SÄ lÀnge Paypal förblev ett sÀtt att skicka pengar till varandra och betala för vissa saker pÄ internet, skulle det fortfarande finnas mÄnga anledningar till att mÀnniskor mÄste ta ut pengarna dÀrifrÄn för att anvÀnda till andra saker i livet.
Om allt detta erbjöds inom Paypals ramar skulle det inte finnas nÄgot behov av att ta ut pengarna, och i lÀngden inget behov av banker.
PayPal kunde ha blivit vÀrldens mest vÀrdefulla företag
SĂ„ det var hans mĂ„l â att göra banker överflödiga och ersĂ€tta det finansiella system vi hade sedan Medici pĂ„ 1400-talet med nĂ„got annat.
Hade hans plan genomförts och blivit framgÄngsrik sÄ hade Paypal varit vÀrldens mest vÀrdefulla företag idag, tror Elon Musk.
Detta var Är 2000, dotcom-företag dog vid denna tidpunkt som flugor och de andra grundarna av Paypal tyckte att det var onödigt att ta sÄ stora risker, sÄ de ersatte honom som vd.
Resonera inte bara ner, kom ihÄg att resonera upp
Den första delen av Elonkoden Àr att resonera ner till atomnivÄ. Den andra delen Àr att resonera upp.
Om vi ska anvÀnda liknelser för att förklara det hela, sÄ kan man se pÄ andra företag och tÀnka "vi skulle kunna bygga en Uber för X, en Spotify för Y, en Tesla för Z".
SÄ tÀnker inte Elon Musk.
I fallet med Tesla tittade han pÄ problemet som behövde lösas (pÄskynda vÀrldens övergÄng till hÄllbar energi), tillÀmpade förstaprincipstÀnkande pÄ faktorer som batterikostnader och skalade sedan upp tÀnkandet dÀrifrÄn.
Det Ă€r dĂ€rför Tesla inte bara Ă€r ett bilföretag, utan ocksĂ„ ett energiföretag, ett AI-företag, ett försĂ€kringsbolag â och snart ett robotföretag och ett robotaxiföretag.
Den andra delen kan vara enorm i sin omfattning, men framstÄr för Musk som fullt rationell och inte galen. Med denna fasta övertygelse börjar han sedan jobba för att förvekliga det.
Vilket han ju Àr ganska bra pÄ ocksÄ.
Mathias Sundin