đĄ Tomorrowland
Om jag sÄg ett barn med en jetpack flyga över mig, skulle jag tro att allt Àr möjligt. Jag skulle bli inspirerad. Gör inte det vÀrlden till en bÀttre plats?
Dela artikeln
PÄ 1964 Ärs vÀrldsutstÀllning i New York hölls en tÀvling dÀr uppfinnare kunde vinna 50 dollar. En liten grabb vid namn Frank Walker tog bussen dit och slÀpade med sig en stor, tung, vÀska. Den hivade han upp pÄ bordet framför en av domarna, David Nix.
VÀskan innehöll ett jetpack. Nix lyfte pÄ ögonbrynen och rÀtade pÄ ryggen. Det hÀr var intresserat.
"Jag antar att jag tröttnade pÄ att vÀnta pÄ att nÄgon annan skulle göra en Ät mig," sa Walker.
"Fungerar den?" frÄgade Nix.
"Um, ja, mestadels," svarade Walker och skruvade pÄ sig. "Det enda Àr att den tekniskt sett inte... flyger."
"Men om den gjorde det, vad skulle dess syfte vara?" frÄgade Nix. "Hur skulle den göra vÀrlden till en bÀttre plats?"
"Allt Àr möjligt", sa Walker.
"Vad menar du?"
"Om jag sÄg ett barn med en jetpack flyga över mig, skulle jag tro att allt Àr möjligt. Jag skulle bli inspirerad. Gör inte det vÀrlden till en bÀttre plats?"
"Jag antar det," sa Nix, "Om den fungerade. TyvÀrr gör den ju inte det. Och om den inte fungerar har den inget syfte alls."
Walker fick inga 50 dollar, men han fick nÄgot som skulle visa sig mer vÀrdefullt, en pin. Med en sÄdan kom man in pÄ Tomorrowland.
I detta Tomorrowland samlades drömmare och innovatörer för att tillsammans skapa en bÀttre framtid för mÀnskligheten. Deras ledare var David Nix.
En av deras uppfinningar var en AI Monitor. Den kunde förutspÄ risker i framtiden. För att fÄ mÀnniskorna att agera snabbare och lösa problemen som orsakade riskerna, började de sÀnda ut varningar om farorna direkt till folk. Genom att skrÀmma dem skulle de vakna, trodde de. Effekten blev en helt annat Àn de förvÀntat sig.
"Hur tror du att folk reagerade pÄ utsikten av förestÄende undergÄng?" frÄgade David Nix. "De slukade den med hull och hÄr! De fruktade inte sitt förfall, de paketerade om det. Det kunde avnjutas som spel, som TV-serier, böcker och filmer."
NÀr Nix sÄg detta blev han cynisk och bestÀmde sig för att stÀnga tilltrÀdet till Tomorrowland. Det var bÀttre att lÀmna resten av mÀnniskorna Ät sitt öde.
"I varje ögonblick finns möjligheten till en bÀttre framtid, men ni mÀnniskor tror inte pÄ det. Och eftersom ni inte tror pÄ det kommer ni inte att göra det som Àr nödvÀndigt för att göra det till verklighet."
NÀr drömmarna och innovatörerna lÀmnade mÀnskligheten Ät sitt öde började AI Monitors domedagsklocka ticka ner mot noll. Snart var det slut. Med 100 procents sannolikhet.
Men sÄ plötsligt Àndras sannolikheten för domedagen. FrÄn 100 procent till 99,9994 procent.
NÄgonstans dÀr ute var det nÄgon som inte accepterade den framtiden. Som menade att det var just tron pÄ domedagen som ledde till domedagen. Det skapade ett litet hopp, som rubbade sannolikhetskalkylen.
Hoppet kom frÄn en tonÄrstjej, Casey Newton. Hon har trÀffat en vuxen Frank Walker. Utkastad och bannlyst frÄn Tomorrowland, dÀr han ifrÄgasatte Nix, levde han ensam och bitter.
NÀr han ser hur Newtons optimism rubbade domedagskalkylen, bestÀmde han sig för att ta sig in Tomorrowland och förstöra AI Monitor.
Det var sÄklart inget som David Nix tÀnkte tillÄta dem att göra. Han hade bestÀmt sig för att lÄta mÀnskligheten gÄ under.
"Ni grubblar över denna fruktansvÀrda framtid, ni resignerar inför den av en anledning: Den framtiden inte krÀver nÄgot av er idag. Ja, vi sÄg isberget pÄ Titanic, men vi styrde mot det ÀndÄ, full fart framÄt. Varför? För att ni vill sjunka. Ni gav upp."
Med hjÀlp av ett, nu fungerande, jetpack lyckades Walker och Newton besegra Nix och förstöra AI Monitor.
Men det var ju, emellertid, bara början.
"Det svÄra Àr inte att riva och förstöra en maskin som sÀger till oss att jorden gÄr under. Det svÄra Àr att lista ut vad man ska bygga istÀllet", sa Frank. "För det behöver vi er alla."
"Drömmare. Vi letar efter de som drömmer", fyllde Casey i och tar fram nya pins.
"Ge dem till de som inte har gett upp. De Àr framtiden."
1964 Ärs vÀrldsutstÀllning i New York var inte en officiell vÀrldsutstÀllning. Ett land fick inte vara vÀrd oftare Àn var tionde Är och Seattle hade varit det bara tvÄ Är tidigare. Men regler sÄgs i bÀsta fall som en rekommendation av New Yorks legendariske och hÀnsynslöse stadsplanerare, Robert Moses.
För att locka folk trots stÀmpeln som inofficiell vÀnde sig Moses till en annan legend, Walt Disney. Genom succén Disneyland hade han bevisat att han kunde just det.
Till vÀrldsutstÀllningen byggde framtidsoptimisten Walt Disney ett Progressland dÀr en Carousel of Progress visade pÄ vilken effekt (ha ha) elektrifieringen hade haft pÄ vÀlstÄnd och utveckling.
NÀr vÀrldsutstÀllningen slutade flyttade Carousel of Progress till Disneyland och Tomorrowland.
Men det var ett annat Tomorrowland som Frank Walker hade fÄtt intrÀde till. Det finns bara i filmen med samma namn. Ni fÄr ursÀkta att jag spoilade handlingen, men filmen Àr nÀstan tio Är gammal sÄ jag tyckte det var okej. Tomorrowland Àr klart sevÀrd (finns pÄ Disney+), men inte jÀttebra som film sett.
Budskapet Àr dÀremot mitt i prick. Det Àr de som drömmer vi behöver. Framtiden skapas av optimister. NÀr du hittar dem. Ge dem en pin.
Mathias Sundin
Arge optimisten