đ Laddroboten laddar elbilen dĂ€r det inte finns fasta laddare
Om det inte finns tillrÀckligt med laddstolpar pÄ parkeringen kan en laddrobot komma till undsÀttning.
Dela artikeln
FörsÀljningen av elbilar ökar nÀrmast exponentiellt, men utbyggnaden av laddstolpar hÄller inte samma tempo. Nu ska Volkswagen i början av 2021 lansera en lösning som Ätminstone temporÀrt kan minska problemet.
Det handlar om en robot som helt automatiskt kan Äka runt och ladda elbilar. Bilen kan via Car-to-X skicka en begÀran till roboten om att bli laddad. Roboten Äker dÄ till bilen, ber bilen att öppna laddluckan, kopplar in laddkabeln och laddar bilens batteri. Om bilen inte har Car-to-X-teknik sÄ finns det en app som kan anvÀndas istÀllet.
Nu Àr det inte tÀnkt att en armé med robotar ska cirkulera runt i stÀderna och leta efter bilar som behöver laddas. IstÀllet ska roboten anvÀndas pÄ speciella platser dÀr det finns en brist pÄ laddstolpar.
Det kan till exempel röra sig om parkeringshus eller stora parkeringsplatser utanför externa köpcenter dÀr behövs mer laddare under vissa perioder. Ett annat exempel kan vara parkeringar utanför evenemangsarenor dÀr besökarna kan vilja ladda bilen under evenemanget, men dÀr det annars Àr rÀtt tomt pÄ bilar.
Roboten gör med andra ord mest nytta pÄ platser dÀr det behövs mÄnga stolpar under kort tid eller dÀr utbyggnaden av laddstolpar inte hunnit med Àn för att tÀcka behovet. Med roboten behövs egentligen bara en laddstolpe som Àr reserverad för roboten, eller robotarna om det Àr mÄnga fordon som ska laddas.
â VĂ„r utveckling fokuserar inte bara pĂ„ kundernas behov och de tekniska kraven hos elfordon. Utan produktutvecklingen tar ocksĂ„ hĂ€nsyn till de ekonomiska möjligheterna som den kan ge vĂ„ra partners. Nu kan de som Ă€ger parkeringshus och parkeringsplatser snabbt och enkelt âelektrifieraâ varje parkeringsplats med hjĂ€lp av vĂ„r robot, sĂ€ger Thomas Schmall, vd pĂ„ Volkswagen Group Components.