đ€ SjĂ€lvkörande robot minskar behovet av gaffeltruckar
Genom att anvÀnda sjÀlvkörande robotar i lager och fabriker ska effektiviteten öka och olycksrisken minska.
Dela artikeln
Gaffeltruckar finns i de flesta stora lager och fabriker, men de har sina risker. Enligt siffror frÄn amerikanska arbetsmiljöverket, OSHA, Àr elva procent av alla gaffeltruckar i USA inblandade i en olycka varje Är och 85 personer dör i sÄdana olyckor. HÀr kan sjÀlvkörande robotar vara en lösning.
Fetch Robotics Àr ett amerikanskt företag som tillverkar just sÄdana sjÀlvkörande robotar och de lanserar nu sin största modell hittills. Den nya PalletTransport1500 kan lyfta upp till 1 136 kilo, vilket gör att den kan hantera stora lastpallar.
Roboten har inte gaffeltruckens karakteristiska gafflar utan Äker in under pallen för att lyfta upp den. Det betyder att roboten inte helt kan ersÀtta gaffeltruckarna. En gaffeltruck mÄste fortfarande lyfta upp pallen pÄ en stÀllning som roboten kan Äka in i.
Men sjÀlva transporten inne i lagret eller fabriken kan roboten sköta helt pÄ egen hand utan att riskera att köra pÄ mÀnniskor. Gaffeltruckarna behövs dÄ bara pÄ lastkajen, vilket minskar tillfÀllena de kan orsaka olyckor.
I första hand Àr roboten tÀnkt att anvÀndas för transporter i lagerlokaler, men den kan Àven anvÀndas pÄ andra platser dÀr gaffeltruckar kör idag. GE Appliances hÄller till exempel pÄ att skÀra ner antalet gaffeltruckar de anvÀnder i sina amerikanska fabriker med hÀlften. HÀr Äker robotarna hela vÀgen ut till monteringen med sin last.
Förutom att robotarna minskar skaderisken sÄ effektiviserar de Àven arbetet. NÄgot som Fetch Robotics menar Àr ett krav frÄn mÄnga kunder idag, speciellt inom e-handeln.
â Ăven de mest vĂ€lorganiserade distributionscentren har svĂ„rt att hĂ€nga med i kraven som e-handelns tillvĂ€xt stĂ€ller pĂ„ lagerhanteringen. Det skapar ett vĂ€ldigt tryck pĂ„ att kunna flytta gods in och ut ur lagren i rekordfart, sĂ€ger Stefan Nusser, produktchef pĂ„ Fetch Robotics.
Att lösa detta genom att anstÀlla mer personal menar Fetch Robotics inte Àr en framkomlig vÀg efter ett tag. För mÄnga mÀnniskor i ett lager riskerar att mest att komma i vÀgen för varandra. DÄ Àr det bÀttre att lÄta robotar stÄ för snabba transporter och sÄ kan mÀnniskorna Àgna sig Ät mer avancerade uppgifter som robotarna inte klarar av. Som att köra gaffeltruckarna och planera hur lagren ska utformas för att bli sÄ effektiva som möjligt.