đ Dawn Aerospace satsar pĂ„ flera rymdflygningar om dagen
Ett viktigt steg mot att göra rymdresor till nÄgot som kan ske rutinmÀssigt Àr möjligheten att anvÀnda samma farkost mÄnga gÄnger. Dawn Aerospace planerar att flyga sin variant flera gÄnger om dagen.
Dela artikeln
Ănda sedan mĂ€nniskan började utföra uppdrag i rymden har det funnits en tanke om att göra rymdresor till nĂ„got rutinmĂ€ssigt och alldagligt. Ett hinder som har visat sig svĂ„rt att övervinna Ă€r hur lĂ„ng tid Ă„teranvĂ€ndbara rymdfarkoster mĂ„ste tillbringa pĂ„ marken mellan fĂ€rderna, sĂ„ kallad turnaround. Det Ă€r lĂ€tt att förstĂ„ varför en kort turnaround Ă€r viktigt.
Att göra frekventa rymdresor med lÄng turnaround krÀver en större flotta av farkoster och dÀrmed fler anlÀggningar och mer underhÄllspersonal. Det innebÀr kostnader. Den ursprungliga rymdfÀrjan var avsedd att ÄtgÀrda just det. Eftersom de var ÄteranvÀndbara var förhoppningarna att uppnÄ en turnaround pÄ 160 timmar, men i praktiken blev genomsnittet 87 dagar, medan rekordet var 54 dagar.
SpaceX har rekordet â Ă€n sĂ„ lĂ€nge
Att minska denna siffra har visat sig vara svÄrt. Faktum Àr att rekordet frÄn 1985 stod kvar till i fjol, dÄ en SpaceX Falcon 9 minskade turnaround till 51 dagar. Samma farkost hÄller ocksÄ det aktuella rekordet: 27 dagar. RymdfÀrjans tidigare nÀmnda turnaround innebar att det tÀnkta priset för en rymdflygning pÄ 10,5 miljoner dollar hamnade nÀrmare 200 miljoner dollar i verkligheten.
Ett företag som har för avsikt att förbÀttra detta avsevÀrt Àr Dawn Aerospace. Det NederlÀndsk-Nya Zeelandska företaget utvecklar en rymdfarkost som kan lyfta frÄn vanliga flygplatser över hela vÀrlden, bÀra satelliter och last ut i rymden och ÄtervÀnda flera gÄnger varje dag.
Dawn nÀmner nÄgra av de ÄtgÀrder de har vidtagit för att uppnÄ denna korta turnover. En Àr att deras "rymdplan" kommer att licensieras som flygplan, sÄ att de kan arbeta utan exklusiva uppskjutningszoner eller specialbyggd infrastruktur.
De kommer inte heller att anvÀnda kryogena brÀnslen, vilket möjliggör anvÀndning av kolfiberbrÀnsletankar som Àr mindre benÀgna att fÄ mikrosprickor. Faktum Àr att de sÀger att motorn ska ha en livslÀngd som Àr jÀmförbar med vad man kan förvÀnta sig av en vanlig flygplansmotor.
Dawn Aerospace obemannade rymdfarkost
Dawns nuvarande rymdfarkost kallas Aurora Mk-II. Det Àr ett obemannat rymdplan med en lÀngd pÄ 4,8 meter och en nyttolastkapacitet pÄ strax under fyra kilo. Under tre dagar, 28-30 juli, Àgde fem testflygningar rum och farkosten nÄdde dÄ en maxhöjd pÄ 1040 meter.
â Vi Ă€r mycket nöjda med resultaten och de visar att vi har en snabb turnaround. Vi genomförde fem flygningar inom tre dagar och tvĂ„ flygningar intrĂ€ffade inom 90 minuter frĂ„n varandra, sĂ€ger Stefan Powell, VD för Dawn.
Dessa flygningar utfördes med jetmotorer och nÀr farkosten vÀl blir utrustad med raketmotorer kommer fordonet att genomgÄ tester pÄ höga höjder och överljudshastigheter. Dawn hÀvdar att planet kommer att kunna nÄ en höjd av 100 kilometer.
Aurora Mk-II Àr tÀnkt att leda till en större eftertrÀdare, Mk-III, som kommer att kunna leverera nyttolaster pÄ 250 kilo ut i omloppsbana, samtidigt som den snabba turnarounden bibehÄlls.