đ Första kraschfria testet av Starship
Ănnu en lyckad testflygning av Starship, och denna gĂ„ng tog sig bĂ„da delarna av raketen sĂ€kert ner till jorden igen. Starship Ă€r inte bara en ny cool raket, den har potential att förĂ€ndra mĂ€nskligheten.
Dela artikeln
Varje testflygning av vÀrldens kraftfullaste raket, Starship, har tagit ett kliv framÄt. Det hÀr var den fjÀrde testet och inget undantag. Denna gÄng landade dessutom bÄda delarna av raketen kontrollerat, förra gÄngen exploderade Starship pÄ vÀg ner.
Men det var nÀra ögat. Efter att ha varit uppe pÄ 213 kilometers höjd började ÄterfÀrden till jorden. I den starka hettan (upp mot 1400 grader) nÀr raketen Äkte genom atmosfÀren höll en klaff pÄ att smÀlta sönder, men den klarade sig och Starship tog sig ner som planerat.
Hettan vid ÄterintrÀdet bjöd pÄ vackra, science fiction-liknande, bilder.
Snart dags för femte flygningen
NÀsta testflygning Àr förmodligen bara ett par mÄnader bort. DÄ vill Elon Musk testa nÄgot som aldrig gjorts förut. Han vill försöka fÄnga raketen med ett par gigantiska armar.
Starship kommer förÀndra mÀnskligheten
Det hÀr Àr inte bara en ny cool raket. Starship Àr nÄgot helt nytt som kommer kunna ha stor pÄverkan pÄ vÄr framtid.
PÄ lÄng sikt kommer Starship kunna pressa ner kostnaden för att skjuta upp ett kilo till rymden till en tusendel av vad det var för cirka tio Är sedan. FrÄn 100 000 kronor till 100 kronor.
DÄ blir rymden tillgÀnglig pÄ ett helt annat sÀtt Àn idag. Det kommer inte lÀngre vara svindyrt att skjuta upp saker, vilket möjliggör rymdhotell, miljontals satelliter, gigantiska rymdkolonier för miljontals mÀnniskor, stor bosÀttningar pÄ mÄnen och sÄklart en sjÀlvförsörjande koloni pÄ Mars. Det kommer ta Ärtionden, eller Ànnu lÀngre.
Men Àven pÄ kort sikt Àr effekten stor. SÄ fort Starships Àr i serieproduktion (inom nÄgra fÄ Är, troligen) kommer kostnaden per kilo till rymden hamna pÄ 2-3000 kronor. UngefÀr en tiondel av kostnaden för SpaceXs arbetshÀst Falcon 9, och tvÄ-tre procent av var kostnaden lÄg för bara nÄgra Är sedan.
Mathias Sundin
Arge optimisten