đ "Jag fattar inte vad de haft för lĂ€rare om de tycker naturvetenskap Ă€r trĂ„kigt"
Vi pratar med Jenny Jansson om hur hon som inte klarade matematiken i grundskolan kunde bli utsedd till à rets fysiklÀrare, och hur vi kan göra ungdomar mer optimistiska inför framtiden.
Dela artikeln
Jenny Jansson gjorde succé med sitt föredrag pÄ Warp Space Summit och fick högt betyg av publiken. Hon jobbar som lÀrare i Ludvika, men Àr ocksÄ aktiv i ESERO Sverige, som visar hur man kan anvÀnda rymd och astronomi i skolan.
Vi pratar med henne för att höra hur hon som inte klarade matematiken i grundskolan kunde bli utsedd till à rets fysiklÀrare, och hur vi kan göra ungdomar mer optimistiska inför framtiden.
â Hade jag gĂ„tt i skolan idag hade jag sĂ€kert diagnosticerats med ADHD. Jag hade dĂ„liga betyg nĂ€r jag gick pĂ„ högstadiet, sĂ„ jag kom inte in pĂ„ gymnasiet. Undervisningen passade inte mig, jag Ă€r inte teoretiker. Men efter nian visste jag hela tiden att jag ville hĂ„lla pĂ„ med naturvetenskap, men förstod att jag aldrig kommer kunna ha betygen till det, sĂ€ger hon.
Efter högstadiet fick hon ta ett sabbatsÄr, sedan kom hon in pÄ samhÀllsvetarprogrammet med inriktning pÄ naturvetenskap.
â Jag klarade av matematiken dĂ„, nĂ€r jag visste vad jag ville.
Hon utbildade sig sedan till biolog, men insÄg snart att det inte fanns jobb dÀr som intresserade henne. SÄ hon började vikariera som lÀrare i Ludvika.
â Jag kĂ€nde direkt att det hĂ€r Ă€r ju klockrent. HĂ„lla pĂ„ med det jag tycker Ă€r jĂ€ttekul och fĂ„r hjĂ€lpa unga mĂ€nniskor framĂ„t.
â Att hitta möjligheter att kunna lĂ€ra alla att bli sitt bĂ€sta möjliga jag.
Hon började som lÀrare 1999 och nÀstan direkt satte hon igÄng att tÀnka utanför boxen. Hennes första sÄdant projekt var med pojkar som inte kunde lÀsa Vilhelm Moberg, Hjalmar Söderberg och annat som svensklÀrarna satte framför dem. Men Jenny tÀnkte att de nog visst kunde lÀsa, men böckerna intresserar dem inte.
â De fick F i svenska. Men fick de lĂ€sa böcker de var intresserade av dĂ„ gick det helt plötsligt att lĂ€sa. SĂ„ jag skapade en jĂ€garexamenskurs.
UtifrÄn kursplanen satte hon ihop olika mÄl som skulle nÄs i svenska, SO, NO och matematik.
â Vi var ute i skogen och jagade med faddrar. Helt plötsligt visade det sig att de som inte kunde lĂ€sa bĂ„de lĂ€ste och kunde skriva. DĂ„ kĂ€nde de âfan, jag kan ju det hĂ€r, jag kan ju lĂ€sa.â DĂ„ ökar sjĂ€lvförtroendet och deras studieresultat blev bĂ€ttre.
â Jag blir sĂ„ förskrĂ€ckt av att det finns ungdomar som tycker naturvetenskap Ă€r trĂ„kigt. Jag fattar inte vad de haft för lĂ€rare dĂ„.
2014 rÄkade hon stöta pÄ Nordic ESERO. Tidigare hade hon lÀst astronomi och fysik, men dÄ hade det bara varit teori. Att trycka in teoriböcker i huvudet, som hon uttrycker det.
â Jag kĂ€nde innan att det hĂ€r var inget för mig. Men nĂ€r jag Ă„kte pĂ„ den första kursen och fick trĂ€ffa spjutspetsmĂ€nniskor som Ă€ven kunde lĂ€ra ut, som hade de didaktiska glasögonen pĂ„ och berĂ€ttade hur man kan anvĂ€nda det hĂ€r i klassrummet â wow, det var som en helt ny vĂ€rld.
Sedan i höstas Àr hon ansvarig för lÀrare och studenter inom ESERO Sverige, som nu Àr under uppbyggnad. Till hösten gÄr de första tvÄ kurserna pÄ KTH som riktar sig till lÀrare och andra intresserade.
PÄ Warp Space Summit mÀrkte jag att du hela tiden kommunicerar med dina elever. Du skickar bilder och videos till dem. Varför det?
â Jag har alltid med mig mina ungar, förlĂ„t mina elever, sĂ€ger hon och ler. Jag vill visa dem att det fortfarande Ă€r roligt att vara vuxen. Att man kan ha jobb som man brinner för. Att det finns jobb som en som jag som inte har mattebetyg faktiskt kan fĂ„.
Vad gör man Ät att mÄnga ungdomar Àr pessimistiska inför framtiden? Hur fÄr man dem optimistiska istÀllet?
â Det Ă€r inte fjĂ€sk nu alltsĂ„, som jag sĂ€ger det hĂ€r nu. Tidigare har man haft ett hum om positiva, bra saker som hĂ€nder. Men som lĂ€rare mĂ„ste du ha tillgĂ„ng till information pĂ„ ett lĂ€ttĂ„tkomligt sĂ€tt och det ska vara ett tilltalande sĂ€tt. Annars Ă€r det svĂ„rt att föra det vidare till elever och kollegor. Det ni skriver pĂ„ Warp News Ă€r sĂ„ lĂ€ttĂ„tkomligt att det gĂ„r vĂ€ldigt enkelt att plocka in en artikel i undervisningen.
â Jag har visat dem för bĂ„de yrkesförberedande och teoretiska program â och det funkar! Ungarna Ă€r âVadĂ„, menar du att vi Ă€r pĂ„ vĂ€g att lösa det hĂ€r?â
Jenny Jansson framhÄller ocksÄ hur viktigt det Àr att ungdomar förstÄr vetenskap.
â Det lugnar dem. NĂ€r de ser sĂ„ mycket i sina flöden kan de kĂ€nna en trygghet i vetenskapen.
â SĂ„ tĂ€nker jag ocksĂ„ pĂ„ det som var pĂ„ Warp Space Summit. Det entreprenöriella lĂ€randet. Jag vill fĂ„ igĂ„ng UF:andet. SĂ„ att de fattar att det verkligen kan leda till nĂ„got. De behöver inte göra nĂ„got som bara Ă€r enkelt för att de ska kunna chilla. Det gĂ„r att göra nĂ„got som Ă€r stimulerande, motiverande, som ser bra ut pĂ„ CV:et och kan leda till ett företag.
â Vi hade studiebesök pĂ„ Porkchop i höstas. Ungarna var ju helt exalterade.
LÀrare som lÀser detta fÄr gÀrna höra av sig hÀlsar hon. Missa inte heller Jenny Janssons föredrag pÄ Warp Space Summit. DÀr finns mÄnga bra tips hur man anvÀnder rymd och astronomi i skolan.
TÀnk om varje barn kunde fÄ ha lÀrare som Jenny i skolan. VÀrlden skulle se annorlunda ut.
Kontakta Jenny Jansson pÄ jenny.jansson@vbu.ludvika.se.