đ©âđđšâđ SĂ„ ska Tina och Tom Sjögren ta sig till Mars - del 2
Tina och Tom Sjögren planerar att ta sig till â och tillbaka â frĂ„n Mars i sin egen raket, med sin egenbyggda raketmotor. HĂ€r Ă€r de Ă„tta steg som krĂ€vs för att nĂ„ den röda planeten.
Dela artikeln
HÀr Àr de Ätta steg som Tina och Tom Sjögren jobbar med för att sig till och hem frÄn Mars.
Har du inte lÀst del 1 om Tina och Tom finns den hÀr.
Steg 1: Bygg en raketmotor
Pythom Space saktade inte ner för att de inte vann DARPA Launch Challenge. Om nÄgot styrkte topp-tio-placeringen deras sjÀlvförtroende. Det första de gav sig i kast med var motorn. Innan de kunde bygga den behövde de fÄ finansiering pÄ plats, vilket de fick via svenska investerare.
â NĂ€r vi fick finansiering hade vi designen klar och nu har vi byggt den. Den nĂ„dde det högsta trycket i kammaren för en liten raketmotor nĂ„gonsin och dubbelt sĂ„ högt som hos vĂ„ra bĂ€sta konkurrenter. Ăver 90 procent av det som teoretiskt var möjligt, vilket var bĂ€ttre Ă€n vi hoppades, sĂ€ger Tom.
â Det Ă€r komplicerat eftersom den blir oerhört het och hur undviker man att metallen inte smĂ€lter? Det krĂ€ver avancerad design för att kyla den. Förr i tiden tog det vĂ€ldigt skickliga personer mĂ„nader att bara bygga motorn. Nu kan vi 3D-printa den pĂ„ en dag, sĂ€ger Tina.
Motorn heter Asterex och tillsammans med Pythoms unika Black Magic-system Àr detta det enda drivsystemet som kommer gÄ att anvÀnda under alla delar av missionen till och frÄn Mars, inte bara vid uppskjutningen frÄn jorden.
Steg 2: Bygg en raket
Deras första raketmodell heter Eiger. Den Àr 12 meter hög, 1,1 meter i diamater och ska kunna ta 150 kg till omloppsbana. 80-90 procent av dagens satelliter Àr inom den viktklassen. Pythom kommer göra tvÄ stycken och skjuta upp den ena frÄn Amerika och den andra frÄn Europa.
Pythom Space-teamet har utvecklat och testat de individuella delarna (motorn, drivmedlet, strukturen) av raketen och hÄller i skrivande stund pÄ att sÀtta ihop allting för första gÄngen.
Steg 3: Bygg en raket till
NÀr Eiger Àr klar kommer man ta sig an en större raketmodell, Kang. NÀstan tre gÄnger sÄ hög, 30 meter och kan ta 4000 kilo till omloppsbana. Det kommer vara den raket som Tina och Tom anvÀnder för att ta sig frÄn jorden.
Steg 4: Bygg Marslandare
Olympus heter farkosten som först ska ta Tina och Tom ner till Mars, och sedan dÀrifrÄn. Den kommer vara 2,5 meter i diameter och fyra meter hög med brÀnsletankarna.
Steg 5: Ă k till Mars
SjÀlva Marsresan kommer gÄ till sÄ att 20 Kang-raketer transporterar utrustning till omloppsbana, dÀr rymdfarkosten som ska ta dem till Mars byggs ihop frÄn de övre delarna pÄ raketerna. DÀrefter bÀr det av mot den röda planeten.
Steg 6: Omloppsbana runt Mars
Efter cirka nio mÄnaders resa kommer rymdskeppet lÀgga sig i omlopppsbana runt Mars. TvÄ landare kommer skickas ner. Först en med förnödenheter och annat material. Om den landar sÀkert kommer Tina och Tom Äka ner i nÀsta landare.
â Jag tĂ€nker pĂ„ det ögonblicket. Hur det kommer att kĂ€nnas att trycka pĂ„ knappen för att börja landa. Hur kommer det att kĂ€nnas nĂ€r vi Ă€r nĂ€rmare Mars Ă€n jorden? sĂ€ger Tina.
â Vi har pratat med geologer i vĂ„rt team och den mest intressanta platsen Ă€r Valles Marineris. Tre gĂ„nger djupare Ă€n Grand Canyon och vĂ€ggarna Ă€r tre gĂ„nger sĂ„ höga som Mount Everest. Fördelaktigt att landa dĂ€r. Mer atmosfĂ€r som hjĂ€lper till att bromsa, sĂ€ger Tom.
Luften Àr sÄ tunn pÄ Mars att den inte hjÀlper till att bromsa lika mycket som pÄ jorden.
Steg 7: Ett halvÄr pÄ Mars
VÀl sÀkra pÄ Mars kommer de inte bygga nÄgot hus att bo i. De kommer vandra runt till fots och bo i tÀlt.
â Vi vet exakt hur mycket kalorier vi behöver, hur fet maten behöver vara, hur mycket vatten vi behöver dricka. Allt det dĂ€r har vi lĂ€rt oss frĂ„n vĂ„ra expeditioner, sĂ€ger Tom.
â Isolering har vi ocksĂ„ lĂ€rt oss pĂ„ Antarktis. Hur man Ă€r bekvĂ€m Ă€ven under hĂ„rda förhĂ„llanden. Vi vet mycket av vad som kommer vĂ€nta oss, vilket jag tror kommer vara vĂ€rdefullt, sĂ€ger Tina.
Steg 8: Ă ka hem till jorden
Landaren som tog dem ner till Mars ska nu ta dem dÀrifrÄn, upp till rymdfarkosten som vÀntar i omloppsbana. Förhoppningsvis mindre dramatiskt Àn nÀr Matt Ridley lÀmnar planeten i The Martian.
Sen vÀntar ytterligare nio mÄnader i rymden innan de fÄr sÀtta ner fötterna pÄ gamla hederliga jorden. DÄ har de varit borta frÄn jorden i tre Är.
Vad kostar kalaset?
NASA har gamla berÀkningar att ta mÀnniskor skulle kosta runt 100 miljarder dollar och det krÀvas ett tjugoÄrigt rymdprogram. Det var ÀndÄ mycket billigare Àn de 1000 miljarder dollar som det pratades om innan. Ingen tror det kommer kosta sÄ mycket idag, men vad rÀknar Tina och Tom med för kostnad?
â Det blir billigare varje dag. Vi trodde att hela Marsexpeditionen skulle vara en miljard dollar eller sĂ„. Nu tror vi att det inte blir med Ă€n 500 miljoner dollar. Troligen ungefĂ€r 200 miljoner dollar.
TvÄ miljarder kronor det Àr pengar det ocksÄ. Det ska finansieras genom att skjuta upp satelliter i omloppsbana. Marknaden för satellituppskjutningar vÀxer enormt snabbt. Det finns idag drygt 3000 aktiva satelliter i omloppsbana. I slutet av 20-talet tror man den siffran kommer vara runt 150 000 stycken. MÄnga kommer skjutas upp av stora företag som SpaceX, men dÄ fÄr man som mindre satellit inte vÀlja exakt omloppsbana.
â SpaceX Ă€r som att ta bussen, sĂ€ger Tina. Vi erbjuder en Uber.
De mindre raketer som Pythom Space bygger kommer kunna placera satelliterna exakt dÀr bestÀllaren vill ha dem.
Redbull pÄ rymddrÀkten
200 miljoner dollar Àr ingen liten summa pengar, men tÀnk vad exempelvis Redbull skulle kunna betala för att ha sin logga pÄ rymddrÀkterna nÀr de kliver ut pÄ Mars. Kan Tina och Tom trovÀrdigt visa att de har en hyfsad chans kommer det inte bli svÄrt att fÄ in pengarna.
Följ Tina och Tom pÄ Warp News
Vi pÄ Warp News har följt Tina och Tom Sjögren i snart tvÄ Är och kommer fortsÀtta göra det. Bland annat planerar vi ett besök till Kalifornien dÀr de utvecklar sina raketer och motor.
Nedan hittar ni en podcast-intervju med dem och deras framtrÀdande pÄ Warp Space Summit. Prenumera pÄ vÄrt gratis nyhetsbrev sÄ missar du inget.