Transport i alla former och storlekar blir renare och fordonen körs sjÀlv. Vi tÀcker till exempel elbilar, flygplan och lastbilar men ocksÄ drönare och andra typer av autonoma fordon.
Flygplanet XB-1 har genomfört tre överljudsflygningar utan att skapa en hörbar ljudbang pÄ marken. LjudvÄgor böjs nÀr de fÀrdas genom luft med olika temperaturer. PÄ grund av de kallare temperaturerna pÄ hög höjd gör ljudvÄgorna en u-svÀng i atmosfÀren.
Boom Supersonics demonstrationsflygplan XB-1 nÄdde en hastighet pÄ 1362 km/h (Mach 1,122) pÄ över 10 meters höjd under sin första överljudsflygning. XB-1 Àr det första civila överljudsflygplanet som utvecklats av ett privat företag, utan statligt eller militÀrt stöd.
Waymo kommer att börja testa förarlösa Jaguar-bilar i Miami under 2025, med planerad lansering av taxitjÀnsten 2026. Företaget kör redan över 150 000 resor per vecka i Phoenix, Los Angeles, San Francisco och Austin.
Boom Supersonic kommer att leverera passagerarflygplanet Overture som flyger i 2000 km/h (Mach 1.7) Är 2029. En resa mellan New York och London kommer ta 3 timmar och 40 minuter, jÀmfört med dagens 7 timmar.
Dronamics blir Europas första licensierade fraktdrönarlinje och erbjuder kostnadseffektiva leveranser. Företagets drönare, Black Swan, kan bÀra 350 kg last och flyga 2500 km. Tekniken möjliggör leveranser till avlÀgsna omrÄden och kan minska kostnaderna med upp till 50 procent.
Waymos sjÀlvkörande bilar har varit inblandade i fÀrre Àn en olycka med personskador per 1,6 miljoner körda kilometer. De uppskattar att deras fordon Àr inblandade i 70 procent fÀrre olyckor med personskador Àn mÀnskliga förare.
Waymo tillhandahÄller nu över 100 000 betalda robotaxiresor per vecka i USA. Företaget har expanderat sin tjÀnst till nya omrÄden i Kalifornien och Arizona. Waymo testar nu förarlösa fordon pÄ motorvÀgar runt San Francisco-omrÄdet.
Risken för brand i ett laddbart fordon Àr 0,0012 procent, jÀmfört med 0,1 procent för förbrÀnningsdrivna fordon. Brand i en bensin- eller dieseldriven bil Àr enligt denna statistik över 80 gÄnger vanligare.
Priset pÄ litiumjonbatterier i Kina har minskat med 51 procent senaste Äret. Samtidigt produceras fler batterier Àn efterfrÄgan, vilket ytterligare sÀnker priserna. LÀgre batteripriser gör elbilar billigare Àn fossilbilar och det blir lönsammare med storskaliga batterilösningar i elsystemen.