Transport i alla former och storlekar blir renare och fordonen körs sjÀlv. Vi tÀcker till exempel elbilar, flygplan och lastbilar men ocksÄ drönare och andra typer av autonoma fordon.
Dronamics blir Europas första licensierade fraktdrönarlinje och erbjuder kostnadseffektiva leveranser. Företagets drönare, Black Swan, kan bÀra 350 kg last och flyga 2500 km. Tekniken möjliggör leveranser till avlÀgsna omrÄden och kan minska kostnaderna med upp till 50 procent.
Waymos sjÀlvkörande bilar har varit inblandade i fÀrre Àn en olycka med personskador per 1,6 miljoner körda kilometer. De uppskattar att deras fordon Àr inblandade i 70 procent fÀrre olyckor med personskador Àn mÀnskliga förare.
Waymo tillhandahÄller nu över 100 000 betalda robotaxiresor per vecka i USA. Företaget har expanderat sin tjÀnst till nya omrÄden i Kalifornien och Arizona. Waymo testar nu förarlösa fordon pÄ motorvÀgar runt San Francisco-omrÄdet.
Risken för brand i ett laddbart fordon Àr 0,0012 procent, jÀmfört med 0,1 procent för förbrÀnningsdrivna fordon. Brand i en bensin- eller dieseldriven bil Àr enligt denna statistik över 80 gÄnger vanligare.
Priset pÄ litiumjonbatterier i Kina har minskat med 51 procent senaste Äret. Samtidigt produceras fler batterier Àn efterfrÄgan, vilket ytterligare sÀnker priserna. LÀgre batteripriser gör elbilar billigare Àn fossilbilar och det blir lönsammare med storskaliga batterilösningar i elsystemen.
Zero Fatality Corridor har minskat dödsolyckor pÄ vÀgar med över 50 procent pÄ specifika strÀckor i Indien. Modellen Àr anpassad till de unika förhÄllandena i lÄg- och medelinkomstlÀnder. Den indiska regeringen planerar att utöka modellen till landets 15 farligaste motorvÀgar, och globalt.
Waymos robotaxi utför nu 50 000 betalda resor varje vecka, vilket Àr upp frÄn 10 000 för ett Är sedan. TjÀnsten Àr helt autonom och tillgÀnglig dygnet runt i utvalda delar av Phoenix, San Francisco och Los Angeles.
MightyFly fÄr FAA-godkÀnnande för en autonom eVTOL-transportdrönare. Drönaren kan bÀra 45 kilo last upp till 100 mil. RÀckvidden och att den kan operera utom synhÄll frÄn operatören möjliggör lÄnga transportstrÀckor.
Trots utmaningar som bristande laddinfrastruktur och höga kostnader övervÀger 42 procent av de tillfrÄgade att köpa en elbil som sitt nÀsta fordon.