đ Drönare testas för kritiska samhĂ€llsfunktioner i glesbygden
EDIS Àr projektet som frÀmst jobbar för att förbÀttra förutsÀttningarna för samhÀllsservice och transporter i omrÄden med stora avstÄnd och begrÀnsad tillgÄng till kritiska samhÀllsfunktioner.
Dela artikeln
Projektet EDIS, Elflyg och Drönare i SamhÀllets tjÀnst, har samlat spetskompetens inom flera omrÄden för test och utveckling inom drönarteknik och elflyg. FrÀmst handlar det om att förbÀttra förutsÀttningarna för samhÀllsservice och transporter i omrÄden med stora avstÄnd och begrÀnsad tillgÄng till kritiska samhÀllsfunktioner.
Ett fokusomrÄde inom EDIS-projektet Àr att anvÀnda drönare för funktioner i akuta insatser vid olyckor eller vid fara vid sÄ kallade blÄljusfunktioner. Exempel kan vara bilolyckor, fjÀllrÀddning och lavinsökning. Fokus inom detta omrÄde Àr flyghastigheten.
Det andra fokusomrÄdet Àr att ersÀtta helikopter med elflyg och dÀr rÀckvidd, miljöaspekter och kostnader Àr vinsten. Exempel pÄ sÄdana uppdrag kan vara översyn av skogsbestÄnd, bedömning av lavinfara och sjöförhÄllanden, stormskador som pÄverkar infrastrukturen och skogsbrÀnder.
I projektet ingÄr flera intressanta initiativ.
Luftfartsverket, LFV, som har byggt upp en testarena, LARC, som ska vara klar 2021 pĂ„ Ărnsköldsvik Airport. LARC, LFV Aviation Research Center, ska erbjuda testmöjligheter för samverkan mellan industri, akademi och samhĂ€lle inom omrĂ„dena flygplatsverksamhet, elflyg och luftrumsfrĂ„gor. LFV Ă€r idag ledande inom flygtrafikledning för civil och militĂ€r luftfart i Sverige. LFV var först i vĂ€rlden med flygtrafikledning pĂ„ distans och driver digitaliseringen inom flera omrĂ„den.
Katla Aero, som utvecklar och levererar projektets drönarplattform, framtagen för hög marschhastighet och lÄng rÀckvidd. Katla Aero hÄller Àven pÄ att utveckla ett el-plan som kan starta och landa vertikalt men flyger sedan som vanligt, med tvÄ propellrar.
Flypulse, som utvecklar och sÀljer en molnbaserad plattform för koordinering, kontroll och hantering av en UAV-flotta.
Guideline Geo, som levererar ett luftburet markradarsystem (GPR) för insamling och tolkning av geofysisk data.
LTU, LuleÄ tekniska universitet, tillför genom forskningsÀmnet Robotik och artificiell intelligens vid Institutionen för System- och Rymdteknik expertis inom modellering, simulering samt design av reglersystem för autonoma flygande farkoster.
à sele NÀringslivsstiftelse och à sele Kommun, vill bidra till utveckling som ska leda till ett mer hÄllbart samhÀlle. MÄlet med för à sele kommun Àr att projektet ska stimulera, stödja och driva utveckling och samarbete kring elektrifiering av flyg och drönare och öka sysselsÀttningen och tillvÀxten pÄ orten och regionalt.