Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Elbilstillverkningen gĂ„r som en Tesla

🚗 Elbilstillverkningen gĂ„r som en Tesla

Det som Elon Musk förmodligen Àr mest kÀnd för Àr Tesla och det finns det stark fog för. Allt fler ger sig nu in i utvecklingen av elbilar och en ny modell har solpaneler pÄ taket.

Erik Almqvist
Erik Almqvist

Dela artikeln

I somras nÄdde Tesla en ny milstolpe nÀr bolaget vÀrderades till svindlande 200 miljarder US dollar och dÀrmed gick om Toyota som vÀrldens högst vÀrderade bilproducent. Avtrycket i fordonsindustrin som Elon Musk skapat med utvecklingen av elektrifierade bilar Àr nÄgot som för all framtid kommer att pÄverka en av vÀrldens största industrier.

VÀrlden över stÀller nu i princip alla bilkoncerner om utvecklingen mot framförallt el. Tyska Volkswagen har exempelvis en investeringsplan pÄ motsvarande 640 miljarder kronor för att elektrifiera kommande bilmodeller fram till Är 2024.

Volkswagen ID.4 Àr en av flera elbilar som nu lanseras. RÀckvidden uppges vara 520 kilometer.

För att belysa den roll Tesla spelar i utvecklingen av elbilar vĂ€rlden över sĂ„ sa Volkswagens försĂ€ljningschef JĂŒrgen Stackmann i en intervju med Ny Teknik:

”Vi vill tacka Tesla för att de gjorde elbilen sexig – nu gör vi elbilen tillgĂ€nglig”

Samtidigt sĂ„ Ă€r det inte bara de stora jĂ€ttarna som utvecklar nya modeller för att utmana Tesla. Även nya företag etablerar sig pĂ„ marknaden med innovativa idĂ©er som driver utvecklingen allt snabbare framĂ„t.

En av dessa Àr det nederlÀndska företaget Lightyear som har utvecklat en bilmodell med solpaneler pÄ taket. Fördelen med solpaneler Àr att bilen kan ladda sig sjÀlv och att behovet av laddinfrastruktur, som Àr en av de stora utmaningarna idag, minskar nÄgot.

En fördel med Lightyear One, som har solceller pÄ taket, Àr att behovet av laddinfrastruktur minskar nÄgot.

Deras modell, Lightyear One, har en rÀckvidd pÄ 725 kilometer för en full laddning samtidigt som bilen ocksÄ laddar upp mellan 38,6 och 59,5 km per dag. Enligt Lightyear Àr mÄlet ocksÄ att kunna leverera en bil med en totalkostnad pÄ cirka 10,32 kr per mil för att göra den tillgÀnglig för fler köpare.

Likt Tesla finns potential Àven för Lightyear att pÄverka bilkoncerner vÀrlden över i att gÄ Ànnu snabbare fram i utvecklingen. Ett gott tecken för detta Àr att de planerar att licensera ut delar av sin teknologi till fler biltillverkare.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.