đ© Ett nytt koncept - hybridflygplan
MIT arbetar pĂ„ ett nytt hybridflygplan för att minska luftföroreningar. Ăven om det fortfarande bara Ă€r ett koncept sĂ„ Ă€r forskningen i full gĂ„ng.
Dela artikeln
MIT har börjat arbeta pÄ ett nytt koncept - ett elektriskt hybridplan som kan minska utslÀppen av de farliga kvÀveoxiderna, NOx, frÄn flygindustrin med 95%.
Detta nya konceptet anvÀnder en liknande design som dieselfordon anvÀnder för att rengöra sina NOx-utslÀpp. Normalt Àr det planets turbiner som driver dess propellrar och de Àr placerade under planets vingar. ZDNet rapporterade att teamet meddelade att turbinerna i hybridversionen kommer finnas i lastrummet och driva propellrarna via en generator.
Live News rapporterade att denna Àndring i design möjliggör samma kraftproduktion frÄn befintliga system som tidigare, men utan luftföroreningar. Samtidigt kommer utslÀpp frÄn generatorerna att matas in i ett system som kontrollerar utslÀppen. Systemet renar avgaserna och omvandlar NOx till kvÀve och vatten innan det slÀpps ut i atmosfÀren.
Steven Barrett, en av studiens författare och professor i flyg- och astronautik vid MIT, sa i pressmeddelandet:
â Det hĂ€r kommer fortfarande vara en enorm teknisk utmaning, men det finns inga grundlĂ€ggande fysiska begrĂ€nsningar. Om man vill komma till nollutslĂ€pp inom flygsektor Ă€r detta ett potentiellt sĂ€tt att lösa luftföroreningsaspekten och pĂ„ ett sĂ€tt som Ă€r tekniskt livskraftigt.
Det elektriska hybridsystemet kommer att placeras i lastutrymmet pĂ„ kommersiella plan. EcoWatch skrev âI studien berĂ€knade forskarna att deras nya elektriska hybridsystem pĂ„ flygplan av typerna Boeing 737 eller Airbus A320 endast skulle krĂ€va ytterligare 0,6 procent brĂ€nsle för att bĂ€ra den extra vikten och flyga planet."
I pressmeddelandet frĂ„n MIT skrevs att planet fortfarande bara Ă€r ett koncept, men teamet tar redan forskningen till nĂ€sta nivĂ„. Â
Psst .. om du vill lÀsa mer om hybridplanet publicerade forskarna sina resultat i tidskriften Energy and Environmental Science.