Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ›© Ett nytt koncept - hybridflygplan

đŸ›© Ett nytt koncept - hybridflygplan

MIT arbetar pĂ„ ett nytt hybridflygplan för att minska luftföroreningar. Även om det fortfarande bara Ă€r ett koncept sĂ„ Ă€r forskningen i full gĂ„ng.

Linn Winge
Linn Winge

Dela artikeln

MIT har börjat arbeta pÄ ett nytt koncept - ett elektriskt hybridplan som kan minska utslÀppen av de farliga kvÀveoxiderna, NOx, frÄn flygindustrin med 95%.

Detta nya konceptet anvÀnder en liknande design som dieselfordon anvÀnder för att rengöra sina NOx-utslÀpp. Normalt Àr det planets turbiner som driver dess propellrar och de Àr placerade under planets vingar. ZDNet rapporterade att teamet meddelade att turbinerna i hybridversionen kommer finnas i lastrummet och driva propellrarna via en generator.

Live News rapporterade att denna Àndring i design möjliggör samma kraftproduktion frÄn befintliga system som tidigare, men utan luftföroreningar. Samtidigt kommer utslÀpp frÄn generatorerna att matas in i ett system som kontrollerar utslÀppen. Systemet renar avgaserna och omvandlar NOx till kvÀve och vatten innan det slÀpps ut i atmosfÀren.

Steven Barrett, en av studiens författare och professor i flyg- och astronautik vid MIT, sa i pressmeddelandet:

– Det hĂ€r kommer fortfarande vara en enorm teknisk utmaning, men det finns inga grundlĂ€ggande fysiska begrĂ€nsningar. Om man vill komma till nollutslĂ€pp inom flygsektor Ă€r detta ett potentiellt sĂ€tt att lösa luftföroreningsaspekten och pĂ„ ett sĂ€tt som Ă€r tekniskt livskraftigt.

Det elektriska hybridsystemet kommer att placeras i lastutrymmet pĂ„ kommersiella plan. EcoWatch skrev ‘I studien berĂ€knade forskarna att deras nya elektriska hybridsystem pĂ„ flygplan av typerna Boeing 737 eller Airbus A320 endast skulle krĂ€va ytterligare 0,6 procent brĂ€nsle för att bĂ€ra den extra vikten och flyga planet."

I pressmeddelandet frÄn MIT skrevs att planet fortfarande bara Àr ett koncept, men teamet tar redan forskningen till nÀsta nivÄ.  

Psst .. om du vill lÀsa mer om hybridplanet publicerade forskarna sina resultat i tidskriften Energy and Environmental Science.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.