✈ Fläkt i stället för propeller ger tystare elflyg
Genom att ersätta propellern med en fläkt går det att minska bullret från flygplanen och ge tystare flygresor.
Dela artikeln
Utvecklingen av elflygplan går snabbt nu, men det finns en del problem kvar att lösa. Ett av dessa problem är bullret. Elflygplan drivs normalt med en propeller och propellrar bullrar en del. Nu ska forskare från KTH och GKN Aerospace utveckla ett alternativ som är tystare.
– Vi utvecklar en eldriven fläkt, vilket är fördelaktigt ur fler perspektiv. Framför allt bullrar det mindre – de flesta som åkt ett propellerplan vet hur den upplevelsen är, säger Nenad Glodic, en av forskarna bakom den nya fläkten, i ett pressmeddelande.
Till att börja med är fläkten tänkt för regionalflygplan med cirka 19 passagerarplatser. Men om det slår väl ut kan vi kanske få se fläkten i andra elplan också.
Fläkten har också en del andra fördelar jämfört med en propeller. Det blir till exempel enklare att placera motorn på andra ställen på flygplanskroppen än under vingen. En annan fördel är att en fläkt som är skyddad av ett hölje är säkrare vid ett motorhaveri enligt forskarna.
Exakt hur lång tid det kan ta innan fläkten sitter i ett elplan är oklart för närvarande, men forskarna tittar nu bland annat på vilket material som är bäst att tillverka fläkten i. Sedan är det inte heller ett måste att fläkten sitter i ett batteridrivet elplan. Forskarna poängterar att det finns andra typer av fossilfritt flyg som också är möjliga i framtiden.
– I vårt fall kommer den eldrivna fläkten att fungera oavsett om elen kommer från batterier eller vätgasdrivna bränsleceller, säger Nenad Glodic.