Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
✈️ Flyget tar grön fart mot det blå

✈️ Flyget tar grön fart mot det blå

Klimatomställningen pågår för fullt inom stora delar av transportsektorn. Nu står flyget näst på tur.

Christoffer Skageby
Christoffer Skageby

Dela artikeln

Flygbranschen har fått rejäl grön fart. Flera olika projekt är på gång från både mindre och större flygplanstillverkare och de har olika fokus för framtidens klimatvänliga flyg. En del arbetar för eldrift genom batterier medan andra fokuserar på flygplan drivet av vätgas.

I England genomfördes den 24 september världens första flygning med ett plan drivet av vätgas. Planet är utvecklat av Kalifornien-baserade ZeroAvia. Efter den genomförda flygningen så har intresset ökat för tekniken och dess framtid.

ZeroAvia menar själva att de producerar världens första drivlinor för nollutsläpp. Inledningsvis är de inriktade på flygplan med 20 platser där målet är att ersätta jetbränsle för regionala flyg.

ZeroAvia har haft diskussioner med sju flygplanstillverkare samt skrivit tio stycken avsiktsförklaringar med olika flygbolag. Vid 2030 så ser ZeroAvia själva flygplan som drivs av tekniken med plats för 50 till 100 passagerare och vid 2040 tror de sig ha dubblat det antalet.

Historisk flygning i Göteborg

Inte långt därefter genomfördes i Göteborg en historisk flygning med det första svenska elflygplanet där batterierna laddades med el från en närliggande solcellspark.

Elflygplanet, de slovenska Pipistrel Velis Electro, är nu på plats för att stanna på Aeroklubben vid Säve flygplats.

– Det här är början på något mycket stort, säger Rickard Carlsson, pilot och flyglärare till SVT. – Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tänka att det skulle bli elflyg så här snart i Sverige.

Pipistrel Velis Electro är tänkt att användas av Aeroklubben vid Säve flygplats som ett skolflygplan framöver.

Vid Säve flygplats finns ju även svenska Heart Aerospace som har siktet inställt på ett kommersiellt flygplan för 19 passagerare med 40 mils räckvidd i trafik senast 2026.

Svenska Heart Aerospace siktar på att ha ett elflygplan i kommersiell trafik 2026.

Utvecklingen mot utsläppsfria flygningar är alltså redan här, även om det än så länge är små flygplan det handlar om.

Airbus satsar på vätgas i stora flygplan

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har presenterat sin vision om utsläppsfria flyg, som tar väsentligt fler passagerare, med vätgas som drivmedel.

De har presenterat tre visuella koncept för flygplan med nollutsläpp som har det gemensamt att de drivs av vätgas. Till skillnad från vanliga flygplan kommer dessa att bränna flytande väte lagrat i den bakre flygkroppen. Den största utmaningen för projekten är att hitta sätt att säkert lagra flyktigt flytande väte under flygning vid mycket kalla temperaturer.

Flygplan med turbofan-jetmotorkonceptet skulle kunna flyga 120-200 personer dryga 2000 sjömil.

Bolaget jobbar nu med tester och utvärderingar som ska genomföras 2021. Dessa ska utröna vilken av de tre koncepten som de ska fortsätta att arbeta med.

– Utvärderingen gör det möjligt för oss att bedöma vilken den mest lovande arkitekturen är, sa Airbus Chief Technology Officer Grazia Vittadini i en intervju.

Den europeiska flygplansjätten har tre olika visuella koncept som de ska utvärdera.

Flygplan från Airbus drivna av vätgas spås vara i kommersiell drift vid 2035 men flera steg kommer tas på vägen, däribland en testflygning under 2025.

Flygplansutvecklingen accelererar för fullt och med denna utvecklingstakt ser vi sannolikt de första passagerare som kan genomföra en klimatvänlig flygning till sitt semestermål i en snart framtid.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.