đ FörsĂ€ljning av fossilbilar toppade Ă„r 2017
Global bilförsÀljning ÄterhÀmtar sig, men försÀljningen av fordon med förbrÀnningsmotor (fossilbilar) nog aldrig ÄtergÄr till nivÄerna före pandemin. Vi har sannolikt sett peak fossilbil.
Dela artikeln
I takt med att vÀrlden ÄterhÀmtar sig frÄn pandemin blir det allt tydligare att den globala bilförsÀljningen studsar tillbaka.
Det Àr dock lika uppenbart att försÀljningen av fordon med förbrÀnningsmotor (fossilbilar) nog aldrig ÄtergÄr till nivÄerna före pandemin.
Minskning av försÀljningen av fordon med förbrÀnningsmotor
BNEF, med 2022 Ärs data nu tillgÀngliga, hÀvdar med sÀkerhet att den globala marknaden för fossilbilar nÄdde sin topp 2017 och har sedan dess gÄtt in i en strukturell nedgÄng.
Detta kan komma som en överraskning för vissa, eftersom efterfrÄgeprognoser för olja frÄn bara nÄgra Är sedan antog en stadig tillvÀxt i försÀljningen av fossilbilar lÄngt in pÄ 2030-talet.
Det förÀndrade landskapet för fordonsförsÀljning
à r 2017 sÄldes 86 miljoner fossilbilar, medan batterielektriska och laddhybridmodeller endast stod för 1 miljon fordon.
2022 sÄg dock drastiskt annorlunda ut, med en försÀljning av fossilbilar som minskade med nÀstan 20 procent  till 69 miljoner och laddbara fordon som sköt i höjden till 10,4 miljoner.
Kina och Europa omfamnar elbilar
Trenden Àr Ànnu mer tydlig i Kina, dÀr laddbara fordon utgjorde 26 procent av fordonsförsÀljningen 2022.
BNEF förvÀntar sig att denna siffra kommer att stiga till omkring en tredjedel av alla personbilar som sÀljs i Kina 2023. Europa följer ocksÄ denna trend, med en betydande minskning av fossilbilarnas försÀljning.
USA:s elbilsförsÀljning redo för stark tillvÀxt
I USA förvÀntas elbilsförsÀljningen fÄ ett genombrottsÄr, stöttat av Inflation Reduction Act.
TillvÀxtekonomier och adoption av elbilar
Ăven om det finns en mĂ€rkbar klyfta i genomslaget för elbilar mellan rika lĂ€nder och tillvĂ€xtekonomier, Ă€r det osannolikt att detta skulle leda till en ökning av försĂ€ljningen av fossilbilar. Sydostasiens vĂ€xande bilmarknad tas alltmer över av elbilar, med lĂ€nder som Thailand och Indonesien som blir nav för batteri- och elbilsproduktion.
Indiens ambitioner för elbilar
Indien Àr en annan tillvÀxtmarknad som omfamnar elbilar, med försÀljning som ökar frÄn 15 000 Är 2021 till nÀstan 50 000 Är 2022. BNEF förutser att denna starka tillvÀxt kommer att fortsÀtta under 2023.
Stagnerande nybilsförsÀljning i Brasilien och Mexiko
NybilsförsĂ€ljningen i Brasilien och Mexiko Ă€r i stort sett oförĂ€ndrad, och siffrorna i Afrika Ă€r fortfarande mycket smĂ„. Ăven om försĂ€ljningen av fordon med förbrĂ€nningsmotor kan uppleva en liten ökning under 2023 jĂ€mfört med 2022, kommer de globala leveranserna inte att nĂ„ nĂ„gonstans nĂ€ra toppen frĂ„n 2017.
Globala flottan av fossilbilar pÄ nedgÄng
BNEF uppskattar att den globala flottan av fossilbilar kommer att förbli relativt stabil under de nÀrmaste tre Ären innan den börjar minska pÄ allvar frÄn 2026 och framÄt, i takt med att elbilsflottan vÀxer.
EfterfrÄgan pÄ olja toppar 2027
Enligt BNEF:s modeller kommer efterfrÄgan pÄ olja frÄn vÀgtransporter att nÄ sin topp 2027.
Lastbilar representerar nÀsta stora marknadsförskjutning, med 7 procent av alla kommersiella fordonsförsÀljningar i Kina som var elektriska 2022 och tunga lastbilsförsÀljningar som nÄdde en femprocenting andel av elbilar i december.
NÀr försÀljningen av fordon med förbrÀnningsmotor minskar, kommer andra marknadstoppar snart att följa efter. Detta markerar en global övergÄng till elbilar och en mer hÄllbar framtid.
Hastigheten pÄ denna övergÄng kommer sannolikt att accelerera under de kommande Ären, nÀr elfordon bÄde blir billigare att Àga (redan sant) och billigare att köpa (snart en realitet.)
LÀs mer i vÄr Optimist's Edge:
Mathias Sundin
Den arge optimisten