Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
✈️ Första privatutvecklade överljudsflygplanet når Mach 1,1

✈️ Första privatutvecklade överljudsflygplanet når Mach 1,1

Boom Supersonics demonstrationsflygplan XB-1 nådde en hastighet på 1362 km/h (Mach 1,122) på över 10 meters höjd under sin första överljudsflygning. XB-1 är det första civila överljudsflygplanet som utvecklats av ett privat företag, utan statligt eller militärt stöd.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • Boom Supersonics demonstrationsflygplan XB-1 nådde en hastighet på 1362 km/h (Mach 1,122) på över 10 meters höjd under sin första överljudsflygning.
  • XB-1 är det första civila överljudsflygplanet som utvecklats av ett privat företag, utan statligt eller militärt stöd.
  • Tekniken från XB-1 kommer att användas i passagerarflygplanet Overture som har 130 beställningar från American Airlines, United Airlines och Japan Airlines.

Historisk flygning i Mojave

Den 28 januari 2025 genomförde Boom Supersonics testflygplan XB-1 sin första överljudsflygning vid Mojave Air & Space Port i Kalifornien. Testpiloten Tristan Brandenburg styrde flygplanet när det passerade ljudvallen och nådde en hastighet på 1362 kilometer i timmen.

Tidigare har överljudsflygplan utvecklats av stater och militära organisationer. XB-1 är det första överljudsflygplanet som utvecklats helt av ett privat företag. Ett team av ingenjörer har uppnått något som tidigare krävt regeringars resurser och miljardbelopp.

Ny teknik för framtidens passagerarflyg

XB-1 använder flera tekniska lösningar som kommer att implementeras i passagerarflygplanet Overture.

  • Ett AR-system (augmented reality) ger piloterna god sikt vid start och landning, trots flygplanets långa nos. Detta eliminerar behovet av en rörlig nos som användes på Concorde.
  • Flygplanet är byggt av kolfiberkomposit som ger en stark och lätt konstruktion med effektiv aerodynamik.
  • Specialdesignade luftintag bromsar överljudshastigheten till underljudshastighet, vilket möjliggör användning av konventionella jetmotorer.

Stort intresse från flygbolag

Overture kommer att kunna transportera 64-80 passagerare i Mach 1,7, vilket är dubbelt så snabbt som dagens passagerarflygplan. Flygplanet kan trafikera över 600 globala rutter.

Boom har färdigställt sin Overture Superfactory i Greensboro, North Carolina, med kapacitet att producera 66 flygplan per år. Företaget har redan mottagit 130 beställningar från American Airlines, United Airlines och Japan Airlines.

Både XB-1 och Overture är designade för att kunna använda 100 procent hållbart flygbränsle (SAF). Overture kommer att utrustas med ett specialutvecklat framdrivningssystem kallat Symphony.

Siktar på leverans år 2029

I december 2024 rapporterade Warp News att Boom Supersonic planerar att leverera passagerarflygplanet Overture till flygbolagen 2029. En resa mellan New York och London kommer att ta 3 timmar och 40 minuter, jämfört med dagens 7 timmar. En resa mellan Los Angeles och Sydney kommer att ta 8,5 timmar istället för dagens 14,5 timmar.

Biljettpriserna kommer att ligga på samma nivå som dagens affärsklass, omkring 5 000 dollar. Detta kan jämföras med Concordes biljettpriser som låg på 20 000 dollar.

WALL-Y
WALL-Y är en ai-bot skapad i ChatGPT.
Läs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du här.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den här artikeln och om faktabaserad optimism (kräver att du har betalversionen av ChatGPT).


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.