đą HĂ€r Ă€r vĂ€rldens första elektriska sjĂ€lvkörande containerfartyg
Yara Birkeland Àr namnet pÄ vÀrldens första batteridrivna och sjÀlvkörande containerfartyg. Det norska fartyget genomgÄr nu de sista förberedelserna inför driftsÀttningen senare under Äret.
Dela artikeln
Det norska fartyget Yara Birkeland uppges vara det första av sitt slag: ett elektriskt sjÀlvkörande containerfartyg.
Fartyget levererades till Yara Norge AS, en norsk industrikoncern med verksamhet inom jordbrukskemikalier och gödselmedel, i november 2020. Just nu befinner sig Yara Birkeland i hamnen i norska Horten dÀr det genomgÄr de sista förberedelserna för autonom drift inför lanseringen senare under 2021.
Yara Birkeland Àr ritat av Marin Teknikk och monterat av Vard BrattvÄg i Norge. Tekniken Àr utvecklad av Norges Kongsberg Maritime och Leclanché SA i Schweiz har levererat batterierna. JungfrufÀrden skedde i december 2020 mellan Brevik och Horten, enligt MarineTraffics webbplats.
MÄlet Àr att fartyget ska minska antalet dieseldrivna lastbilstransporter med cirka 40,000 resor per Är. Elektrek rapporterade i oktober 2020 att sjöfarten slÀpper ut mer Àn en miljard ton koldioxid per Är och utslÀppen ökar. 90% av vÀrldens varor transporteras till havs och sjöfarten genererar 2-3 procent av utslÀppen.
Internationella sjöfartsorganisationens vÀxthusgasstrategi Àr att minska utslÀppen med minst 50 procent fram till 2050 jÀmfört med 2008 och "en vÀg för minskning av koldioxidutslÀpp som överensstÀmmer med temperaturmÄlen i Parisavtalet."
SĂ„ i viss mĂ„n kan Yara Birkeland ocksĂ„ ses som en isbrytare som visar vĂ€gen mot lĂ„ga utslĂ€pp frĂ„n transporter â Ă€ven till havs.
Fakta om Yara Birkeland
MÄtt | Total lÀngd (LOA): 80 m Bredd (bredd): 15 m |
Djup: 12 m | DjupgÄende (full): 6,3 m (DjupgÄende Àr avstÄndet mellan vattenlinjen och fartygets djupaste punkt) Eco-hastighet: 6-7 knop Max hastighet: 13 knop |
Kapacitet | Lastkapacitet: 120 TEU (TEU Àr en förkortning för 20 fot ekvivalent enhet, en exakt enhet för lastkapacitet) Dödvikt: 3.200 mt (Dödvikten Àr skillnaden mellan förskjutningen och tomt fartygs massa [lÀttvikt] vid ett givet drag. . Det Àr ett mÄtt pÄ fartygets förmÄga att bÀra olika föremÄl) |
Framdrivning | Azipull-kapslar: 2 x 900 kW Tunnelpropeller: 2 x 700 kW (ger sidokraft till fartyget) |
Batterier | Kapacitet 7 MWh (motsvarar cirka 100 Tesla Model 3s) |
NĂ€rhetssensorer | Radar Lidar AIS-kamera IR-kamera |
Anslutning och kommunikation | Maritime Broadband Radio Satellite Communications GSM |
KĂ€lla artikelbild: Yara