đ Liten effekt av att förbjuda nyförsĂ€ljning av fossilbilar
Regeringens utredning om förbud av nyförsÀljning av fossilbilar kommer att ha liten effekt om det intrÀffar först 2030 eller senare, eftersom priset för en elbil sjunker sÄ snabbt att de kommer dominera ÀndÄ.
Dela artikeln
Anledningen Àr det jag skrev om i förra artikeln, Wrights lag.
Kort repetition:
Wrights lags tumregel utgÄr frÄn en viss kostnadsminskning vid varje dubblad ackumulerad produktion. För bilindustrin Àr den siffran 15 procent.
Om produkt nummer 1000 kostar 100 kronor att tillverka, kommer produkt 2000 att kosta 85 kronor och produkt 4000 68 kronor, och sÄ vidare.
Eftersom det tillverkats totalt 2,5 miljarder bilar genom Ären sÄ tar det lÄng tid att dubbla den ackumulerade produktionen. Men för elbilar, med ett batteri som dyraste komponent, blir utvecklingen en helt annan.
Elbilskostnaden kommer att minska 12% per Ă„r
Bara 3,5 miljoner elbilar har tillverkats. Enligt ARK Invest kommer kostnaden för en fossilbil sjunka 0,5 procent per Är, medan elbilar kommer minska 12 procent per Är i kostnad.
Det innebÀr att elbilar snart kommer bli billigare att köpa Àn fossilbilar, för att inte tala om mÄnadskostnaden att Àga dem. Mindre service och fÀrre reparationer (pga fÀrre rörliga delar) och sÄklart ingen bensin.
Ekonomiskt vansinne att köpa fossilbil
Visst kommer ett förbud för nyförsÀljning av fossilbilar öka trycket i omstÀllningen, men i praktiken tror jag effekten kommer att vara liten. Det kommer vara ekonomiskt vÀldigt korkat att köpa en bensinbil 2030.