Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ”„ Mycket mindre risk för brand i elbil jĂ€mfört med fossilbil

đŸ”„ Mycket mindre risk för brand i elbil jĂ€mfört med fossilbil

Risken för brand i ett laddbart fordon Àr 0,0012 procent, jÀmfört med 0,1 procent för förbrÀnningsdrivna fordon. Brand i en bensin- eller dieseldriven bil Àr enligt denna statistik över 80 gÄnger vanligare.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • En global studie har identifierat 511 fall av batteribrĂ€nder i elbilar och hybrider sedan 2010.
  • Risken för brand i ett laddbart fordon Ă€r 0,0012 procent, jĂ€mfört med 0,1 procent för förbrĂ€nningsdrivna fordon.
  • Brand i en bensin- eller dieseldriven bil Ă€r enligt denna statistik över 80 gĂ„nger vanligare.

Omfattande studie kartlÀgger batteribrÀnder

EV FireSafe, ett forskningsprojekt finansierat av det australiensiska försvarsdepartementet, har genomfört en global studie som kartlÀgger incidenter dÀr brÀnder spridit sig till batteriet i elbilar och laddhybrider. Studien omfattar tiden sedan 2010 och inkluderar en fordonsflotta pÄ 40 miljoner elbilar och hybrider, skriver Allt om Elbil.

Emma Sutcliffe, VD för EV FireSafe, berÀttar för SR Ekot: "Vi har kunnat verifiera över 500 batteribrÀnder i laddbara fordon. Om man tittar pÄ helhet sÄ Àr det mycket sÀllsynt att batterier brinner."

Orsaker till batteribrÀnder

I hÀlften av de identifierade fallen har man kunnat faststÀlla brandorsaken:

  • 119 fall orsakades av kollisioner eller dĂ€r bilen kört in i nĂ„got som punkterat batteriet
  • 28 fall berodde pĂ„ översvĂ€mmade bilar
  • 45 fall var resultat av produktfel
  • 22 fall uppstod nĂ€r elden spred sig frĂ„n en nĂ€rliggande brand

JÀmförelse med konventionella fordon

EV FireSafe uppger att risken för en brand i ett laddbart fordon Àr 0,0012 procent. Detta kan jÀmföras med risken för brand i ett förbrÀnningsdrivet fordon, som ligger pÄ 0,1 procent.

Kjetil Solberg vid norska Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) bekrÀftar detta i en intervju med Motor.no: "Elbilar brinner sÀllan, och i mycket mindre utstrÀckning Àn bensin- och dieselbilar. Vi ser ocksÄ att nÀr elbilar brinner sÄ brinner det oftast i interiören och plasten, och sÀllan i batteriet."

Svensk statistik stödjer resultaten

Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) i Sverige har sammanstÀllt statistik för bilbrÀnder under 2022. Deras data visar att det Àr 19 gÄnger vanligare att en bensin- eller dieseldriven bil brinner jÀmfört med en elbil.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.