Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🌟  Elbilar till folket!

🌟 Elbilar till folket!

Elbilar beskrivs ofta som "dyra". Den uppfattningen hÄller pÄ att förÀndras. En fransk-rumÀnsk eldriven bil bidrar till det.

Per Söderström
Per Söderström

Dela artikeln

Det finns mÄnga goda nyheter pÄ elbilsfronten just nu. Bland annat om elbilar som blir billigare och billigare.

Ett bra exempel Àr Dacia Spring som Àr helt eldriven och snart lanseras internationellt. Dacia ingÄr i Renault-koncernen, och kan dÀrför fÄ del av elbils-erfarenheten frÄn hela Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Dacia Spring kan bli en elbil för folket.

Enligt ett pressmeddelande kommer den att kosta 16,990 Euro i Frankrike, vilket Àr mycket konkurrenskraftigt för en bil för fyra med rÀckvidd pÄ 230 kilometer (WLTP). Skulle den hamna pÄ en prislapp kring SEK 200,000 i Sverige kommer vi att fÄ höra talas om den.

Renault köpte in sig i Dacia för nÄgra Är sedan. Dacia var dÄ ett okÀnt varumÀrke frÄn RumÀnien.  En av tankarna frÄn Renault var att ha en fabrik i ett land med lÀgre tillverkningskostnader.

“LĂ„gpris” var inte alltid det lĂ€ttaste epitetet att bĂ€ra i personbilsmarknaden men plötsligt passar Dacia’s profil perfekt. MĂ„nga letar efter elbilar man "har rĂ„d med".

Det hĂ€nder mycket pĂ„ bilmarknaden. HĂ€rom veckan tog Volvo ett stort steg genom att pĂ„ Apple-vis presentera sin C40 Recharge i ett digitalt event. Det skedde till intressanta kommentarer frĂ„n reklamfolk om att det var en mĂ€rklig “reklamfilm”.

C40 Recharge börjar produceras till hösten 2021.

Grejen Àr att det inte bara Àr elektrifieringen som Àr grejen, Àven kommunikation och distribution stÀlls pÄ Ànda. Volvo kommer exempelvis endast sÀlja C40 online och man har valt att minimera modellvarianter och valbara tillÀgg.

Under tiden hÄller...

  • Elon Musk pĂ„ att bygga en ny bilfabrik pĂ„ rekordtid i Tyskland, ett Ă„r frĂ„n ritning till fĂ€rdig fabrik. PĂ„ sedvanligt vis fĂ„r Elon Musk oss att tĂ€nka till nĂ€r han sĂ€ger “the factory is the product”, att Tesla’s verkliga styrka ligger i att bygga fabriker.
  • Northvolt bygger kapacitet och förhandlar med bilmĂ€rken som vill sĂ€kra tillgĂ„ngen pĂ„ batterier. Nyligen skrevs ett avtal med Volkswagen group pĂ„ 120 miljarder kronor för leverans av batterier över en tio-Ă„rsperiod.
  • Geely-Ă€gda Polestar skapar sig ett namn i det högre segmentet inom EV-marknaden.
  • Lynk, systermĂ€rke till Polestar, lanserar eldrivna bilar som siktar pĂ„ delningsekonomin. “Vi ser Uber som vĂ„r konkurrent”.
  • General Motors nya vd Mary Barra har nyss delgivit bolagets nya strategi, som bland annat kommer resultera i tjugo nya elbilar senast 2025.
  • Vi fĂ„r inte glömma Sydkorea, med Kia och Hyundai, eller Japanska Honda och Toyota


Det finns mycket mer som pÄgÄr bÄde framför och bakom skynket. Vem vinner? Vem försvinner? Ingen vet, men Dacia har just klivit upp flera pinnhÄl pÄ EV-stegen och fler bilar i ett lÀgre prissegment lurar runt hörnet.

LĂ„t framtiden komma fortare!


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.