đą Ny typ av bĂ€rplan kan ge oss elektriska fĂ€rjor
Vingar under bÄtskrovet minskar vattenmotstÄndet och gör det möjligt att driva stora bÄtar med batterier.
Dela artikeln
ĂvergĂ„ngen till elbilar gĂ„r nu i rasande takt, men pĂ„ andra omrĂ„den gĂ„r det segare. Ett exempel pĂ„ det Ă€r passagerarfĂ€rjor dĂ€r i stort sett alla gĂ„r pĂ„ fossila brĂ€nslen idag. Men det hoppas ett forskarlag frĂ„n Chalmers och forskningsinstitutet SSPA kunna Ă€ndra pĂ„.
Problemet med att elektrifiera fÀrjorna Àr att fÄ batteriernas kapacitet att rÀcka till för att driva tunga fartyg lÀngre strÀckor. Forskarnas lösning pÄ det problemet Àr att anvÀnda bÀrplan. BÀrplanen sitter som en sorts vingar under bÄten. De lyfter upp bÄtskrovet över vattenytan, vilket gör att vattenmotstÄndet blir betydligt lÀgre.
â För att kunna elektrifiera fĂ€rjor mĂ„ste vattenmotstĂ„ndet minska rejĂ€lt. Med den hĂ€r metoden kan vi vidareutveckla designen pĂ„ bĂ€rplanen sĂ„ att de minskar motstĂ„ndet med upp till 80 procent, vilket i sin tur ökar batteridrivna fĂ€rjors rĂ€ckvidd markant. PĂ„ sĂ„ vis skulle eldrivna fĂ€rjor kunna trafikera Ă€ven lĂ€ngre rutter i framtiden, sĂ€ger forskningsledaren Arash Eslamdoost, docent pĂ„ Chalmers, och en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.
Nu Àr bÀrplan pÄ bÄtar inget nytt. Det har funnits sedan Ätminstone 1960-talet. Men dÄ var mÄlet att öka hastigheten. Det gjorde att man anvÀnde tunga stÄlkonstruktioner som i och för sig ökade hastigheten, men som inte sÀnkte brÀnsleförbrukningen vÀsentligt.
Det forskarna studerat Àr möjligheten att anvÀnda lÀtta kolfibermaterial för att konstruera bÀrplan som hÄller för tyngden frÄn en hel fÀrja.
â Under Americaâs Cup i San Fransisco Bay 2013 var det första gĂ„ngen man kunde se en 20 meters segelbĂ„t âlĂ€ra sig flygaâ med bĂ€rplan i tĂ€vlingen. Och sedan dess har vi sett en enorm ökning av segelbĂ„tar med bĂ€rplan. Med vĂ„r nya metod och kunskap kommer vi att kunna förena en rad olika omrĂ„den â som marin arkitektur, materialutveckling, flygteknik och förnybar energi, sĂ€ger Laura Marimon Giovannetti, projektledare pĂ„ SSPA och huvudförfattare till studien.
NÀsta steg för forskarna blir nu att visa att deras metod med lÀtta bÀrplan ocksÄ fungerar i praktiken pÄ stora fÀrjor.
â BĂ€rplanen ska vara sĂ„ effektiva som möjligt, vilket med andra ord innebĂ€r att de ska kunna ta sĂ„ mycket vikt som möjligt under sĂ„ lĂ„g hastighet som möjligt, med minsta möjliga motstĂ„nd. VĂ„rt nĂ€sta mĂ„l Ă€r att anvĂ€nda den hĂ€r metoden i vidareutvecklingen av effektivare bĂ€rplan för framtidens fĂ€rjor, sĂ€ger Arash Eslamdoost.