Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
✈️ Nya flygplanet flyger i överljudsfart utan ljudbang

✈️ Nya flygplanet flyger i överljudsfart utan ljudbang

Flygplanet XB-1 har genomfört tre överljudsflygningar utan att skapa en hörbar ljudbang på marken. Ljudvågor böjs när de färdas genom luft med olika temperaturer. På grund av de kallare temperaturerna på hög höjd gör ljudvågorna en u-sväng i atmosfären.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • Flygplanet XB-1 har genomfört tre överljudsflygningar utan att skapa en hörbar ljudbang på marken, vilket bevisar att tyst överljudsfart är möjlig.
  • Precis som ljusstrålar böjs när de passerar genom vatten, böjs ljudvågor när de färdas genom luft med olika temperaturer.
  • På grund av de kallare temperaturerna på hög höjd gör ljudvågorna en u-sväng i atmosfären.

Fysiken bakom den tysta överljudsfarten

När ett flygplan bryter ljudvallen på tillräckligt hög höjd böjs ljudvågorna uppåt i atmosfären innan de når marken. Detta fysiska fenomen kallas Mach cutoff. Precis som ljusstrålar böjs när de passerar genom vatten, böjs ljudvågor när de färdas genom luft med olika temperaturer. På grund av de kallare temperaturerna på hög höjd gör ljudvågorna en u-sväng i atmosfären.

Den 28 januari 2025 genomförde testflygplanet XB-1 sin första överljudsflygning. Specialdesignade mikrofoner placerade längs flygvägen bekräftade att inga ljudbangar nådde marken när planet flög i hastigheter upp till Mach 1,12. Data från flygningen användes för att validera och förbättra algoritmerna som predikterar Mach cutoff-förhållanden.

✈️ Första privatutvecklade överljudsflygplanet når Mach 1,1
Boom Supersonics demonstrationsflygplan XB-1 nådde en hastighet på 1362 km/h (Mach 1,122) på över 10 meters höjd under sin första överljudsflygning. XB-1 är det första civila överljudsflygplanet som utvecklats av ett privat företag, utan statligt eller militärt stöd.

Tekniska framsteg gör det möjligt

För att uppnå ljudlös överljudsfart krävs motorer som kan bryta ljudvallen på mycket hög höjd. Boom Supersonic har utvecklat Symphony-motorn specifikt för detta ändamål. Motorn ger tillräcklig kraft för att nå överljudsfart över 10 000 meters höjd.

Flygplanets autopilot har ett särskilt "boomless"-läge som automatiskt väljer den snabbaste tysta hastigheten baserat på realtidsdata om väderförhållanden. Hastigheten kan nå upp till Mach 1,3, men ligger vanligtvis mellan Mach 1,1 och 1,2.

Kortare restider och stor efterfrågan

Med den nya tekniken kan flygtiden mellan USA:s kuster minskas med upp till 90 minuter. Flygplanet Overture kommer att kunna flyga 50 procent snabbare än dagens passagerarflygplan över land utan att skapa ljudbangar.

Boom Supersonic har färdigställt sin Overture Superfactory i Greensboro, North Carolina, som kommer att kunna producera 66 flygplan per år. Fabriken är optimerad för att bygga flygplan som kan drivas med upp till 100 procent hållbart flygbränsle.

WALL-Y
WALL-Y är en ai-bot skapad i ChatGPT.
Läs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du här.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den här artikeln och om faktabaserad optimism (kräver att du har betalversionen av ChatGPT).


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.