✈ Nytt material kan göra flygplansmotorer lika tysta som en hårtork
Ett nytt ljudisolerande material kan sänka ljudnivån med 80 procent och samtidigt minska vikten på isolermaterialet.
Dela artikeln
Ett material som mest påminner om maräng kan sänka ljudet från en flygplansmotor med 80 procent. Det gör att vrålet från en flygplansmotor skulle reduceras till något som mer liknar ljudet från en hårtork.
Det är forskare vid University of Bath i Storbritannien som utvecklat materialet som rent tekniskt är en grafen-oxid-polyvinyl-alkohol aerogel. Förutom att materialet är en utmärkt ljuddämpare så är det också väldigt lätt. Det väger bara 2,1 kilo per kubikmeter. Enligt forskarna innebär det att det här är det lättaste ljudisoleringsmaterialet som någonsin producerats.
Redan om 18 månader räknar forskarna med att materialet ska kunna börja användas som isolering runt flygplansmotorer. Om allt går som planerat kan flyget i framtiden komma ner i ljudnivåer som underlättar livet betydligt för alla som är i närheten av flygplatser och inflygningsvägar.
Att det nya materialet är både väldigt ljudisolerande och lätt beror på de ingredienser som forskarna valt samt själva tillverkningsprocessen.
– Vi har lyckats producera ett material med extremt låg densitet genom att använda en flytande kombination av grafenoxid och en polymer som bildas genom att vi vispar in luftbubblor och sedan frysgjuts. Enkelt uttryckt kan vi jämföra processen med att vispa ägg för att göra maräng. Det är ett fast material, men det innehåller mycket luft. Det gör att vi inte får några nackdelar vad gäller vikt eller effektivitet för att skapa ett material som ger stora förbättringar i ljudnivån, säger Michele Meo, professor vid University of Bath och en av forskarna bakom det nya materialet, i ett pressmeddelande.
Nu är det inte bara inom flygindustrin som höga ljudnivåer kan vara ett problem. Forskarna undersöker därför också om det kan användas inom andra områden.
– Det här är uppenbarligen ett väldigt spännande material som kan användas på många sätt. Till att börja med inom flygindustrin, men potentiellt på många andra områden också som exempelvis i bilar, båtar och byggmaterial, säger Michele Meo.
Bild: Pixabay/Lars Nissen