đș Onödiga attacker pĂ„ Tesla och elbilar frĂ„n M och KD - en utvĂ€rdering av partiledardebatten
Flera partiledare uttalade sig positivt om elektrifiering av fordonsflottan, nÀmnde Northvolt och elflyg. Men frÄn KD kom felaktig retorik om hur dyra elbilar Àr, nÄgot vi sett tidigare frÄn M. (Bild frÄn SVT.)
Dela artikeln
Inför partiledardebatten efterlyste jag nya debattÀmnen frÄn SVT, efter att de tröskat samma gamla vanliga frÄgor i halvtidsintervjuerna med partiledarna nyligen.
Det Àr inget fel att diskutera gÀngkriminalitet och migrationen, men dessa frÄgor Àr ju dominerande i alla intervjuer med partiledarna. NÄgon gÄng borde det finnas utrymme för nÄgot annat.
Uppmaningen att förnya sig och lyfta blicken riktades Àven mot politikerna. Jag gav tre tips pÄ nya argument kopplade till Northvolts batterifabrik i SkellefteÄ, Spotify och svenska startups och den nya rymdkapplöpningen som kan ge bÄde jobb och spetskompetens till Sverige.
NÀsta gÄng det Àr partiledardebatt, Àgna ett inlÀgg eller stÀll en frÄga om framtiden.
Hur gick det?
Ămnen i debatten blev jobb och arbetsrĂ€tt, klimatet, kriminalitet och de Ă€ldre. Inte mycket nytt under solen.
Inledningen pÄ klimatdebatten var rÀtt bra ur min synvinkel (jag analyserar inte sjÀlva sakpolitiken, utan vad de vÀljer att lyfta fram.)
Stefan Löfven nÀmnde bÄde elflyg och Northvolt. SÄ gott som samtliga uttalade sig positivt till en elektrifiering av transportflottan. Bra!
Ebba Busch överdrev priset pÄ en elbil
Dock lite skugga över solcellerna frÄn Ebba Busch, KD, som grovt överdrev priset för att köpa en elbil.
Ska den breda medelklassen och smÄbarnsfamiljer som bor pÄ landsbygden ha möjlighet att delta i omstÀllningen sÄ kan man inte ha ett sÄ kallat bonus malus-system som bara i praktiken riktar sig till de som har den goda ekonomin att de kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppÄt.
Mattias Goldmann var en av de som reagerade.
Det finns dyra elbilar, men de flesta Àr betydligt billigare Àn sÄ.
Sant Àr att elbilar Àr dyrare att köpa Àn motsvarande bensinbil. Ett avgörande hinder för brett införande av elbilar, men ett problem som snart Àr borta.
Elbilar snart billigare att köpa Àn bensinbilar
Tesla visade pÄ sin Battery Day att kostnaden för att tillverka batterier sjunker snabbt. Kostnaden för batterier Àr framförallt det som gör elbilar dyrare att köpa Àn bensinbilar. Jag förklarar varför i Teslas Battery Day innebÀr slutet för bensinbilen.
Det betyder att det blir billigare att köpa en ny elbil Àn en bensinbil.
Redan nu billigare att Àga en elbil jÀmfört med en bensinbil
Men redan nu Àr den totala kostnaden att Àga en elbil lÀgre Àn för en bensinbil, Àven om inköpspriset Àr högre. Det visar en fÀrsk doktorsavhandling frÄn KTH och en rapport frÄn USA.
Samma avhandling visar ocksÄ att endast fyra procent av bilköparna rÀknar pÄ den totala kostnaden att Àga bilen. De flesta stirrar sig blinda pÄ inköpspriset. DÄ hjÀlper verkligen inte den sortens retorik frÄn Ebba Busch till för att snabba pÄ omstÀllningen till elbilar.
Vi har sett samma typ av retorik tidigare frÄn Moderaternas Elisabeth Svantesson.
Politik handlar om svÄra övervÀganden och exakt vad som Àr rÀtt skattesats för utslÀpp frÄn bilar Àr just nÄgot för politiker och vÀljare att debattera.
Om M och KD Àr fullt med pÄ omstÀllningen till en eldriven fordonsflotta, vilket de sÀger, ska de inte motverka den med felaktig retorik.
Mathias Sundin
VD för Warp News
Tidigare riksdagsledamot för Liberalerna, 2012, 2014-2018