Transport i alla former och storlekar blir renare och fordonen körs sjÀlv. Vi tÀcker till exempel elbilar, flygplan och lastbilar men ocksÄ drönare och andra typer av autonoma fordon.
För att ta steget över till sjÀlvkörande elfordon tar GM hjÀlp av ett startup utanför fordonsbranschen
Den globala biljÀtten satsar mot framtiden inte bara med eldrift, utan med en flygande elbil. Toyota investrar fyra miljarder kronor i startupen Joby Aviation.
NattÄgen i Europa konkurrerades ut av lÄgprisflyget. Nu Àr de pÄ vÀg tillbaka.
Google fick stryk pÄ börsen nÀr de presenterade sin senaste kvartalsrapport. De tjÀnar fortfarande multum pÄ sök, men nÀstan en miljard dollar i förluster i kategoring "other bets" gjorde börsen sur.
IstÀllet för att utveckla sin egen mjukvara anvÀnder de Googles, vilket riskerar att göra dem irrelevanta nÀr bilbranschen förÀndras och mjukvaran blir viktigare Àn bilmÀrket och sjÀlva bilen.
SjÀlvkörande bilar kommer sÄ smÄningom se annorlunda ut Àn dagens bilar, och kunna köra annorlunda, i sidled till exempel. DÄ kommer de Àndra utseende och bli nÄgot annat Àn det vi idag kallar bilar.
Om Pirellis Cyber Tyre upptÀcker att det fÄr problem med vÀggreppet skickar det den informationen vidare till alla andra bilar i nÀrheten.
GolvvÀrme under vÀgarna? Forskare vid Chalmers testar nu att lagra sommarens solenergi för att vÀrma upp hala vintervÀgar.
En Tesla gör ingen sommar, men en Tesla som kört 100000 mil visar pÄ en annan framtid för bilindustrin och miljön.