Transport i alla former och storlekar blir renare och fordonen körs sjÀlv. Vi tÀcker till exempel elbilar, flygplan och lastbilar men ocksÄ drönare och andra typer av autonoma fordon.
Elektriska flygande drönartaxis kommer anvÀndas under sommar-OS 2024 och 2028.
"...elbilar kommer att nÄ samma prisnivÄ som bilar med förbrÀnningsmotor Är 2024", skrev vi 2021. Alltför optimistiskt, menade en del. Ni Àr naiva, sa andra. Nu Àr det snart 2024, hur har det gÄtt?
Studien visar att mÀnskliga förare Àr mer benÀgna att krocka, orsaka krockar och skada andra Àn autonoma fordon. SjÀlvkörande bilar kan minska trafikdödligheten och förbÀttra stadstrafiken.
Tesla Model Y stod för flest nyregistreringar. I ett möjligt trendbrott, efter att elbilsbonusen togs bort, var privatmarknaden pÄ nÀstan samma nivÄ som förra Äret.
Autonoma fordon minskar risken för olyckor som orsakar skador pÄ mÀnniskor och dödsfall jÀmfört med mÀnniskostyrda fordon.
Branschorganisationen upprepar sitt mantra: Iskallt pÄ elbilsmarknaden. Samtidigt slÄr nyregistreringen av elbilar rekord, igen.
Att lasta ett mellanstort fartyg med löst gods kostade 5,86 dollar per ton Är 1956. AnvÀnde man istÀllet containrar för godset sjönk kostnaden till 16 cent. Detta genombrott kom att dramatisk förÀndra vÀrlden under halvan av 1900-talet.
"Elbilar brinner sÀllan, och i mycket mindre utstrÀckning Àn bensin- och dieselbilar", sÀger Kjetil Solberg vid norska Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Trots att branschorganisationen och andra nyhetsmedier hela Äret sagt att elbilsmarkanden Àr iskall, fortsÀtter nyregistreringen av elbilar att öka.