Transport i alla former och storlekar blir renare och fordonen körs sjÀlv. Vi tÀcker till exempel elbilar, flygplan och lastbilar men ocksÄ drönare och andra typer av autonoma fordon.
Branschorganisationen upprepar sitt mantra: Iskallt pÄ elbilsmarknaden. Samtidigt slÄr nyregistreringen av elbilar rekord, igen.
Att lasta ett mellanstort fartyg med löst gods kostade 5,86 dollar per ton Är 1956. AnvÀnde man istÀllet containrar för godset sjönk kostnaden till 16 cent. Detta genombrott kom att dramatisk förÀndra vÀrlden under halvan av 1900-talet.
"Elbilar brinner sÀllan, och i mycket mindre utstrÀckning Àn bensin- och dieselbilar", sÀger Kjetil Solberg vid norska Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Trots att branschorganisationen och andra nyhetsmedier hela Äret sagt att elbilsmarkanden Àr iskall, fortsÀtter nyregistreringen av elbilar att öka.
Tillkomsten av batteritankers kan leda till att havsbaserade vindkraftsparker sÀtts upp i omrÄden dÀr utbyggnad av undervattenskabel tidigare varit svÄrt.
15 av bilarna klarade nu över 50 mil, jÀmfört med fem stycken för tre Är sedan. LÀngst kom Tesla Model S med 67 mil.
Fyra av tio nya bilar var en elbil i maj. För hela 2023 Àr det ocksÄ en stor ökning.
En elbil har petat ner Toyota Corolla frÄn förstaplatsen.
"PÄ tio Är kommer du bara att behöva en elbil för 10 bensinbilar," sÀger Tony Seba.