đź Prognoser Ă€r svĂ„rt, sĂ€rskilt om framtiden
Klimatpolitiska rÄdet hamnar fullstÀndigt snett i sin prognos över andelen elbilar, eftersom man verkar leva i en linjÀr vÀrld.
Dela artikeln
Klimatpolitiska rÄdet tror i sin senaste prognos att andelen elbilar kommer att vara sex procent Är 2030. Det bygger de i sin tur pÄ en prognos frÄn expertmyndigheten Trafikanalys.
Analysen tycks vara helt befriad frÄn förstÄelse för exponentiell teknikutveckling.
SÄ hÀr skriver man:
âMed den nyregistreringsnivĂ„ som var Ă„r 2017 skulle det ta 115 Ă„r innan lika mĂ„nga personbilar med nĂ„gon form av eldrift hade nyregistrerats som antalet bensin- och dieseldrivna personbilar i trafik 2017."
"Detta enkla rĂ€kneexempel illustrerar att det krĂ€vs en radikal ökning av antalet nyregistrerade personbilar med nĂ„gon form av eldrift för att de inom överskĂ„dlig tid ska utgöra en stor andel av personbilarna i trafik.â
Det stÀmmer att det kommer behövas en radikal ökning, men varför skulle den inte intrÀffa nÀr elbilar blir billigare att köpa Àn fossilbilar? NÀr elbilar redan nu stÄr för över 10 procent av nybilsförsÀljningen innan man konkurrerar med konsumentpris ocksÄ.
Trögheten i systemet kommer övervinnas
Naturligtvis finns en tröghet i systemet nÀr en ny teknik ska introduceras. Myter om elbilar, brist pÄ laddinfrastruktur och allmÀn försiktighet inför nÄgot nytt. Men det dÀr Àr sÄdant som löser sig med ökad försÀljning, nÀr nÄgon man kÀnner har en bil och man kan testa den. Laddinfrastruktur Àr rÀtt enkelt ÄtgÀrdat och kommer att vÀxa kraftigt nÀr antalet bilar ökar.
Det kommer ocksÄ ett stort antal modeller ut pÄ marknaden inom kort. Bara Volkswagen har 70 modeller pÄ gÄng och investerar 50 miljarder dollar i eldrift. Daimler-Benz, som gjorde förbrÀnningsmotorn populÀr, investerar nu alla sina pengar i el, inte i bÀttre förbrÀnningsmotorer.
Den största trögheten i systemet Àr att du redan har en bil och inte byter den omedelbart bara för att den finns billigare nya bilar dÀr ute. Det gör att vi kommer ha mÄnga fossilbilar i trafiken 2030 medan nybilsförsÀljningen av dem kommer att vara nÀra noll.
Mycket högre Àn sex procent Är 2030
Oavsett sÄ Àr sex procent en otroligt lÄg siffra för 2030.
Det finns 4,7 miljoner personbilar i Sverige, sÀg att det Àr fem miljoner 2030. NybilsförsÀljningen 2019 hamnade pÄ 355 000 bilar. Av dessa utgör elbilar- och laddhybrider cirka 40 000, 11,4 procent.
Om det bara under Är 2030 sÀljs 300 000 elbilar sÄ Àr det sex procent av totalen. Eller om det under dessa tio Är sÀljs 300 000 elbilar som finns kvar i flottan Är 2030 sÄ Àr det sex procent.
Som WIP Joakim Broman sa, hitta nÄgon pÄ Klimatpolitiska rÄdet att slÄ vad med.
Om Gordon Moore resonerat som Trafikanalys...
Jag tyckte Anders Ygeman hade flera intressanta svar nÀr jag intervjuade honom pÄ vÄr meetup. Hans svar om Moores lag och exponentiell utveckling var dock symptomatisk inte bara för politiken, utan stora delar av samhÀllet.
Han sa ungefÀr att det dÀr var nÄgot för framtiden, medan han fokuserade pÄ det mer konkreta hÀr och nu. NÀr myndigheter sitter fast i gamla legacysystem frÄn 80-talet sÄ hÄller jag med om att det har högsta prioritet. Annars kan inget exponentiellt hÀnda.
Men exponentiell tillvÀxt Àr inget som sker bara i framtiden, eller pÄverkar oss först om flera Är. Den Àr runt om oss nu.
Den mest kÀnda exponentiella utvecklingen Àr den för antalet transistorer i mikroprocessorer, Moores lag. Antalet dubblas till samma kostnad vartannat Är. Det gör att antalet ökat frÄn en transistor per krets 1959, till 64 Är 1964 till 19,2 miljarder Är 2017.
Om Gordon Moore resonerat som Trafikanalys hade han pÄstÄtt att antalet transistorer ökar i snitt med 10 per Är. DÄ hade en krets haft drygt 500 transistorer idag, inte 19 miljarder.