Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
✈️ Satsning på grönt flygbränsle i Norrköping: "Det här är döden för flygskammen"

✈️ Satsning på grönt flygbränsle i Norrköping: "Det här är döden för flygskammen"

Swedish Biofuel miljardsatsar på grönt flygbränsle och börjar projektera för en fabrik i Norrköping.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

"Flygindustrin har de senaste tjugo åren haft ett och samma problem världen över och det är utsläppen. Det har varit flygindustrins största svårighet och flygskammen har också varit ett problem för personer som älskar att resa. Men det här är döden för flygskammen", säger Reidar Svedahl, kommunalråd för Liberalerna i Norrköping, till Warp News.

Det han menar är döden för flygskammen är det gröna jetbränslet från Swedish Biofuels, som efter projektering kan bli till en miljardsatsning och produceras i Norrköping. Målsättningen är en produktion på 100 000 ton flygbränsle per år. 

”Om man använder dagens svenska marknadsscenario så kan bränslet minska växthusgasutsläppen med 93 procent”, säger Angelica Hull, vd och grundare av Swedish Biofuels till Tidningen Näringslivet.

En fördel med det gröna biobaserade jetbränslet är att man inte behöver byta ut motorer eller något annat i flygplanen, utan det är bara att tanka och köra.

Swedish Biofuel siktar på att etablera sig i Marviken. Där ligger ett kärnkraftverk från 1960-talet som aldrig laddades och togs i bruk. Där finns bland annat en kaj som man kan skeppa bränslet från. I närheten finns också Norrköpings flygplats.

Kommunen jobbar på att få dit en eller flera små modulära kärnkraftsreaktorer, SMR:er. Då blir såklart också tillgången på el stor.

"Målet är att göra Marviken och Norrköping till Sveriges centrum för grön och fossilfri energiproduktion," säger Reidar Svedahl.

Marviken. Foto: Wikimedia

Ska sälja det gröna bränslet världen över

Angelica Hull, som förutom grundare och vd för Swedish Biofuels också är doktor i fysikalisk kemi, berättar att målet är att förse Sverige med detta biobränsle, men också att det går att sälja över hela världen.

Doug Kelly, från KBR, och Angelica Hull, skriver under samarbetsavtal. Foto: KBR

Angelica Hull grundade Swedish Biofuels år 2000. Tre år senare fick hon ett globalt patent för bränsle till diesel-, gasturbin- och turbojetmotorer. 2007 utsåg den amerikanska militära forskningsmyndigheten, DARPA, tre företaget att ingå i ett projekt att utveckla biobränsle för jetmotorer. Swedish Biofuel blev en av tre och deras gröna jetbränsle har senare testats i bland annat JAS Gripen.

Se pressträffen från Norrköpings flygplats.

Mathias Sundin
Arge optimisten

Jag och Reidar Svedahl är bekanta sedan länge, han tog över rollen som ledare för Liberalerna i Norrköping efter mig 2014.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.