đ SjĂ€lvgĂ„ende robot kan ge oss bĂ€ttre jĂ€rnvĂ€gsunderhĂ„ll
Forskare har byggt en prototyp av en robot som pÄ egen hand upptÀcker och ÄtgÀrdar skador pÄ rÀlsen.
Dela artikeln
En sjÀlvkörande robot som Äker runt och inspekterar rÀlsen kan förhoppningsvis sÀnka kostnaderna för jÀrnvÀgsunderhÄllet och minska förseningarna. Det Àr i alla fall mÄlet med den underhÄllsrobot som utvecklats av forskare pÄ Chalmers.
â Idag Ă„tgĂ€rdar man ofta problem pĂ„ spĂ„ren först efter att de har intrĂ€ffat och det blir dyrt för samhĂ€llet att stĂ€nga av strĂ€ckor under lĂ„nga perioder. Med hjĂ€lp av den hĂ€r roboten kan man snabbt upptĂ€cka och Ă„tgĂ€rda problem innan en olycka eller urspĂ„rning sker, samtidigt som man ökar tillgĂ€ngligheten för resenĂ€rer och godstrafik och sparar pengar för samhĂ€llet. Dessutom ökar man sĂ€kerheten för de som jobbar med jĂ€rnvĂ€gsunderhĂ„ll, sĂ€ger Krister Wolff, docent pĂ„ Chalmers och projektledare för utvecklandet av jĂ€rnvĂ€gsroboten, i ett pressmeddelande.
En prototyp av den autonoma roboten testades tidigare i sommar pÄ en riktig jÀrnvÀgsstrÀcka. DÀr lyckades roboten upptÀcka en fingerad skada som forskarna riggat pÄ rÀlsen. Roboten kan upptÀcka skadan, stanna och skicka information om exakt var skadan finns och vid vilken tidpunkt den upptÀcktes.
Med hjÀlp av kameror, 3D lidar, GPS, en accelerometer och mÀngder med trÀningsdata kan roboten köra pÄ rÀlsen utan nÄgon mÀnsklig inblandning. Den kÀnner igen och kan reagera pÄ förÀndringar i miljön. Det betyder att den bland annat saktar ner vid möte med andra tÄg och vid vÀgövergÄngar samt lÀser av skyltar och signaler vid spÄret.
Forskarna ska nu fortsÀtta utveckla roboten och göra den Àn mer sjÀlvstÀndig genom att eventuellt Àven ge den viss förmÄga att genomföra underhÄll pÄ egen hand.
â SĂ€g att ett tĂ„g behöver göra en kraftig inbromsning och lokföraren misstĂ€nker att det orsakade en skada pĂ„ rĂ€lsen. DĂ„ kan lokföraren larma och fĂ„ en robot utsĂ€nd som gör en snabb skadebedömning och kanske till och med kan fixa skadan pĂ„ plats, sĂ€ger Krister Wolff.