🚘 Tyskland har klubbat lag som tillåter självkörande bilar
Tyskland har som första land i världen klubbat en lag som godkänner självkörande bilar av nivå 4.
Dela artikeln
När det talas om "självkörande bilar" är det ofta i samband med att man talar om en avlägsen framtid. Men nu händer det i Tyskland, på riktigt.
Ett lagförslag om att tillåta självkörande bilar har fått grönt ljus i Tyskland. Det betyder att självkörande bilar av nivå 4, det vill säga den näst sista nivån, tillåts inom vissa områden, i hela landet. Tyskland är det första landet i världen som klubbar en likande lag. Målet är att självkörande bilar ska ta plats på vägarna redan år 2022.
- I dag tar vi ett stort steg mot framtiden: förbundsrådet har antagit vår lag om självkörande bilar. Detta gör det möjligt för självkörande fordon att köras på vägarna - som det första landet i världen. På så sätt sätter vi internationella standarder, sade transportministern Andreas Sheuer i ett uttalande på regeringens hemsida.
Lagen tillåter förarlös körning i vissa situationer och för vissa aktörer som exempelvis bussar som kör på vissa fasta sträckor, sista milen vid taxitransporter och resor mellan särskilda distributionscenter. Nu hoppas Tyskland att det ska komma EU-lagar som harmoniserar med den nya inhemska lagen.
1400 tester på gång
Samtidigt pågår utvecklingen av självkörande bilar för fullt. Audi har beslutat om att satsa 16 miljarder Euro på utveckling av sina självkörande bilar, och över 80 företag testar sammanlagt 1400 självkörande fordon i Kalifornien. Det kinesiska startup-bolaget Pony.ai har just just fått ok att testa självkörande, förarlösa taxibilar i tre städer i Kalifornien.
Många är fortfarande skeptiska till "självkörande bilar". Det har pratats länge om fenomenet men få har haft möjlighet att se det med egna ögon. I en undersökning från 2018 i USA svarade drygt 60 procent att de inte skulle sätta sig i en självkörande bil frivilligt. Siffrorna ser bättre ut idag, men det tar tid.
Av 88 olyckor, mellan 2014- 2018, med självkörande bilar i Kalifornien, där en person suttit i förarsätet för att övervaka körningen och då och då ta över, orsakades 81 av en den mänskliga föraren. Uber, Tesla, Waymo och andra följer upp all data som registreras för att komma till rätta med eventuella brister. Tesla noterar att deras bilar varit inblandade i fler olyckor när föraren kört, än när autopiloten varit inkopplad.
För dig som är nyfiken på statistik om hur det ser ut med säkerheten med självkörande fordon och läget 2021 kan läsa mer om det här.
Låt framtiden komma fortare!