đ Tesla pĂ„ vĂ„gen - bolagets unika position bortom hypen
Har börsen har blivit galen eller finns det substans bakom hypen? För att vÀrdera Tesla mÄste man förstÄ den dramatiska förÀndring bilbranschen gÄr igenom och hur Tesla leder den förÀndringen.
Dela artikeln
Det hÀr en premium-artikel som Àr öppnad för dig av vÄra premium supporters. De stödjer vÄrt arbete med att sprida faktabaserad optimism. Vill du ocksÄ stödja oss kan du lÀsa mer hÀr.
Teslas aktie har rusat pÄ börsen och bolaget passerade nyligen Volkswagen som vÀrldens nÀst mest vÀrdefulla bilföretag. Bara Toyota har större börsvÀrde. Volkswagen sÄlde lite mer Àn sex miljoner bilar 2019, Tesla ynka 367 500 stycken. Volkswagen sÀljer mer bilar pÄ en mÄnad, Àn Tesla pÄ ett Är.
Börsen har sÄledes blivit galen, igen. Eller?
"In the short run, the market is a voting machine but in the long run it is a weighing machine," som Benjamin Graham sa.
PÄ kort siktar avgör börsen vilka bolag som Àr populÀra eller impopulÀra. Kurser gÄr ibland upp eller ner bara för att de gÄr upp eller ner.  Men pÄ lÄng sikt Àr det bolagets faktiska substans som avgör.
LÄt oss lÀgga Tesla pÄ vÄgen
Jag Àr inte aktieanalytiker och den hÀr texten innebÀr inte att jag vill bli det, utan Àr ett försök att se bortom hypen och beskriva vad som Àr substansen i Tesla, det som ska vÀgas pÄ lÄng sikt.
Just nu (februari, 2020) Àr det börsens voting machine som Àr igÄng. Att det rÄder en hype behöver man inte vara aktieanalytiker för att se. Det innebÀr sÄklart att en rekyl nedÄt inte vore ovÀntad, men pÄ sikt Àr det mycket som talar för Tesla.
Texten Àr om Tesla, men handlar om mer Àn sÄ. Hur man genom en bred förstÄelse för framtiden kan se saker innan de flesta andra gör det.
Ta inte detta som ett rÄd om ni ska köpa eller sÀlja aktier i bolaget och ni bör ocksÄ kÀnna till att jag sjÀlv Àger ett antal Teslaaktier, som jag köpt i nÄgra omgÄngar sedan 2016.
Bilbranschen kommer inte bara vara bilbranschen
För att förstÄ vad som hÀnder med Tesla mÄste vi först förstÄ vad som hÀnder med bilbranschen. Den Àr i början av en dramatisk förÀndring, och jag tror inte jag tar till överord nÀr jag pÄstÄr det.
OmstÀllningen till eldrift Àr i det nÀrmaste total. Det finns lite sidospÄr med vÀtgas, men bilföretagen tycks eniga i att överge förbrÀnningsmotorn och investerar nu massivt i det.
Samtidigt ska bilarna börja köra sjÀlva. En utveckling som startade i början pÄ 2000-talet med DARPAs tÀvling, som ni kan lÀsa om i denna WIP-artikel. Det innebÀr att bilföretagen mÄste bli mjukvaruföretag, vilket Àr vÀsensskilt frÄn att bygga bilar. De mÄste ocksÄ lÀra sig hur man kopplar upp bilarna och stÀndigt förbÀttrar dem, inte bara gör en produkt som man skeppar ivÀg och sedan aldrig ser igen.
Som lök pÄ laxen tvingas nog dessutom bilföretagen byta affÀrsmodell mitt i alla detta. Trenden tycks vara mot transport-som-en-service, sÀrskilt nÀr bilarna blir sjÀlvkörande. Du kommer bestÀlla din transport i en app utifrÄn de behov du har för stunden. Ibland Àr det en elsparkcykel, ibland en stor SUV.
Framtiden för bilbranschen tycks vara 1) elektrifiering 2) sjÀlvkörande (inklusive uppkopplade bilar) och 3) transport-som-service.
LÄt oss se hur Tesla ligger till inom dessa tre omrÄden.
Tesla leder elbilsrevolutionen
Det första argumentet för Tesla Àr det mest uppenbara. De startade och leder elbilsrevolutionen. Alla andra bilföretag mÄste stÀlla om och lÀra sig att göra elbilar, det behöver inte Tesla.
Inom segmentet rena elbilar Àr Tesla totalt dominerande och Àven om man rÀknar med plug-in-hybriderna leder de klart.
BÀst batterier med lÀngst rÀckvidd och störst produktionskapacitet
Som ni kan se i sammanstÀllningen nedan leder Tesla hur man Àn mÀter det nÀr det kommer till batteriernas effektivitet och vilket avstÄnd man fÄr med bilarna.
Genom den tidiga, dyra och riskabla investeringen i den enorma batterifabriken, Gigafactory Nevada, har man batterierna man behöver nĂ€r man skalar upp de nĂ€rmaste Ă„ren. Ăven om tillgĂ„ngen till batterier troligen Ă€r den mest begrĂ€nsande tillvĂ€xtfaktorn ocksĂ„ för Tesla. Andra bilföretag har det Ă€nnu tightare och bristen har redan lett till förseningar.
Ăkande ledning inom sjĂ€lvkörande
Det andra stora skiftet inom bilomrĂ„det, efter eldrift, Ă€r att fordonen kör sjĂ€lva. Ăven hĂ€r Ă€r Tesla i ledningen. Förra Ă„ret lanserade de ett egenproducerat chip specialanpassat för att hantera bilder, vilket Teslabilarna framförallt anvĂ€nder för att förstĂ„ omvĂ€rlden. Chipet Ă€r 21 gĂ„nger snabbare Ă€n det nĂ€st bĂ€sta pĂ„ marknaden.
Tesla har nu cirka en halv miljon bilar pÄ vÀgarna som har hÄrdvara för att köra sjÀlv. NÀr dessa bilar kör samlar de pÄ sig enorma mÀngder data. Den laddas upp och Teslas neurala nÀtverk anvÀnder den för att hela tiden förbÀttra sig. I början av 2020 hade dessa bilar kört drygt 350 miljoner mil med autopiloten pÄ. Det kommer minst ha dubblats inom ett Är.
TvÄa Àr troligen Google-bolaget Waymo. De har kört 3,2 miljoner mil. Inte ens en hundradel jÀmfört med Tesla.
Robottaxi kan bli stor intÀktskÀlla
Inom ett Är tÀnker Tesla slÄ pÄ sin robottaxitjÀnst. Du kommer kunna bestÀlla en Tesla i en app pÄ samma sÀtt som du bestÀller en Uber. Men Teslabilarna kommer inte ha en förare. TeslaÀgare kommer kunna hyra ut sin bil i detta nÀtverk och Tesla kommer ocksÄ ha egna bilar i nÀtverket.
Min gissning Àr att det Àr detta som investerarna tycker Àr det mest spÀnnande i Teslas framtid. Den största kostnaden i en taxi eller en Uber Àr föraren. Utan förare kan priset bli mycket attraktivt, och dessutom i en fin bil.
Tesla rÀknar med en kostnad pÄ strax över tio kronor per mil och ett kundpris pÄ drygt 60 kronor per mil. Taxi i Sverige ligger pÄ cirka 300 kronor per mil. Det krÀvs inte ens en minirÀknare för att förstÄ att det kan innebÀra enorma intÀkter.
Elon Musk tror att robottaxi-nÀtverket kommer slÄs pÄ i slutet av detta Är. Om det sker sÄ snart gissar jag att det blir en variant dÀr kunden fÄr sitta i förarsÀtet och övervaka och vara beredd att ta över i vissa fall. Om helt sjÀlvkörande robottaxi rullas ut 2021, 2022 eller 2023 Àr inte det viktiga. NÀr det kommer tyder mycket pÄ att Tesla kommer vara först.
Helt uppkopplad bil som hela tiden blir bÀttre
Nu nÀr du har en smartphone, tÀnk dig att du skulle behöva byta till en Nokia 3310. NÀr man vant sig att ha en fullstÀndigt uppkopplad bil skulle det kÀnnas ungefÀr likadant att behöva byta till en som inte Àr det.
Inte bara Àr det sjÀlvklart att bilen borde vara uppkopplad Är 2020, det gör ocksÄ att den gÄr att uppdatera. För varje uppdatering blir bilen bÀttre.
VÄr Tesla som vi köpte i augusti, har nu lÀngre rÀckvidd Àn nÀr vi fick den, tack vare en uppdatering. Den har nu Netflix, YouTube, Spotify, flera spel, dog mode (som hÄller kylningen i gÄng pÄ varma dagar), caraoke, bÀttre vindrutetorkare och mycket mer. Allt har kommit via gratis uppdateringar, precis som för en smartphone.
Alla dessa spel, Netflix och YouTube, det spelar vÀl ingen roll? Just nu Àr det mest en kul bonus och tidsfördriv i en kvart nÀr man laddar bilen. Om nÄgra Är Àr det vad man kommer sitta och titta pÄ nÀr bilen kör sjÀlv. Inte en avgörande faktor, men det skadar inte att leda Àven dÀr.
Tesla leder inom alla tre omrÄden som Àr framtiden för bilbranschen
De Àr etta inom omstÀllningen till eldrift, etta inom sjÀlvkörande och i ledningen nÀr det gÀller en ny affÀrsmodell med transport-som-en-service.
NÀr man lÀgger Tesla pÄ vÄgen Àr det vad man fÄr fram. Det finns lÄngsiktig substans bakom den hypade aktiekursen.
VW-bossen: Vi ska försöka komma ifatt Tesla
Det Àr möjligt att jag har fel, men vdn för Volkswagen, Herbert Diess tycks hÄlla med. I Davos fick han frÄgan varför investerare köper aktier i ett bolag som inte ens tjÀnar pengar, istÀllet för Volkswagen som gör det.
âBörsen handlar om framtiden, om förvĂ€ntningar. Tesla har en produkt som beskriver framtiden för bilbranschen. Tesla leder vĂ€gen ⊠Men vi Ă€r optimistiska att vi kan hĂ„lla samma tempo och förhoppningsvis framöver ta ledningenâŠâ
Vid ett annat tillfĂ€lle sa han nyligen att âom vi fortsĂ€tter i samma tempo som nu, kommer det bli vĂ€ldigt tufft. Eran för de klassiska biltillverkarna Ă€r över.â
Om inte takten i omstÀllningen ökar, sÄ kommer man gÄ samma öde till mötes som Nokia:
âSammanfattningsvis Ă€r det hĂ€r troligen den svĂ„raste utmaning som Volkswagen nĂ„gonsin har stĂ„tt inför.â
FörstÄ konvergerande tekniker och exponentiell tillvÀxt
Tesla vs resten av bilbranschen visar skillnaden av att förstÄ teknikutveckling, hur olika teknologier sammanstrÄlar och vad det möjliggör.
GM sponsrade den vinnande bilen i DARPA:s tÀvling för sjÀlvkörande fordon, men gjorde sedan ingenting alls av den möjligheten. GM:s utvecklingschef beskriver i sin bok Autonomy hur GM, som ett hÄrdvaruföretag, sÄg sjÀlvkörande som science fiction, trots vinsten. IstÀllet blev det Google, ett mjukvarubolag, som sÄg potentialen och tog ledartröjan. Innan Elon Musk började bygga raketer och bilar kom han just frÄn internet och mjukvara.
2008-2009 var inte bara startskottet för den sjÀlvkörande revolutionen, nÀr Google presenterade sitt projekt, som numera heter Waymo. 2008 kom Teslas första bil, Roadster och 2009 lanserades Uber.
I höstas, i en annan artikel, skrev jag:
Ingen av dessa tre stora innovationer - sjÀlvkörande, el och transport-som-en-tjÀnst - kom frÄn nÄgot av de stora etablerade bilföretagen.
VÀrldens mest vÀrdefulla kunskap
VÀrdet av att förstÄ hur teknik utvecklas, hur teknologier sammanstrÄlar, vilka möjligheter det skapar och hur samhÀllet förÀndras tack vare det Àr svÄr att överskatta.
Det ger dig inte förmÄgan att exakt förutspÄ framtiden, den Àr för komplex för det. Men det ger dig förmÄgan att förstÄ vilka möjligheter som finns och före alla andra vara med och skapa dessa.
Vill man vara med och pÄverka mÀnsklighetens framtid, kan jag inte tÀnka mig nÄgon mer vÀrdefull kunskap Àn det.
Det hÀr en premium-artikel som Àr öppnad för dig av vÄra premium supporters. De stödjer vÄrt arbete med att sprida faktabaserad optimism. Vill du ocksÄ stödja oss kan du lÀsa mer hÀr.