đą SĂ€krare sjöfart med VR-trĂ€ning
VR-trÀning ger studenter möjlighet att trÀna pÄ bÄde vanliga och ovanliga situationer nÀr de styr stora fartyg.
Dela artikeln
Att navigera ett stort fartyg pÄ ett sÀkert sÀtt krÀver mycket trÀning. Virtuell verklighet, VR, kan ge blivande sjökaptener möjlighet att lÀra sig hantera alla typer av situationer pÄ ett sÀkert sÀtt.
â VR-teknologin Ă€r ett engagerande verktyg som pĂ„ ett verklighetstroget sĂ€tt kan anvĂ€ndas i sjöfartsutbildningar för att höja kompetensen och sĂ€kerheten ombord, utan risker för vare sig mĂ€nniskor eller miljön, sĂ€ger Scott MacKinnon, professor vid maritima studier pĂ„ Chalmers, i ett pressmeddelande.
PÄ Chalmers Àr Scott MacKinnon och andra forskare pÄ vÀg att vidareutveckla den VR-utbildning som redan finns för att ge studenterna möjlighet att trÀna pÄ Ànnu fler situationer Àn idag.
â Genom att anvĂ€nda VR-teknologi i sjöfartsutbildningar kan studenterna trĂ€nas i att hantera utmanande situationer som kan uppstĂ„ ute till havs â om fartyget till exempel skulle hamna i tung trafik, eller om det skulle uppstĂ„ motorfel, eller om det kanske sker en cyberattack mot fartyget. DĂ„ kan vi med den hĂ€r teknologin i utbildningen öka sĂ€kerheten och se till att den hĂ€r typen av utmaningar inte leder till olyckor. Dessutom skapar det ocksĂ„ möjligheter för oss att kunna testa ny navigeringsteknik innan den tas i bruk i riktig fartygstrafik, sĂ€ger Scott MacKinnon.
För att fÄ tillrÀckligt verklighetstrogen VR behövs mÀngder med data. Chalmers har dÀrför gÄtt med i projektet Marisot dÀr mÄlet Àr att samla in enorma mÀngder data och sedan anvÀnda maskininlÀrning för att skapa verklighetstrogna situationer som studenterna fÄr trÀna pÄ.
Bland annat ska projektet samla in data frÄn studenterna sjÀlva för att se hur de agerar i olika situationer.
â VR-glasögonen anvĂ€ndes inte bara för att visualisera ett givet scenario utan vi kunde ocksĂ„ med hjĂ€lp av sĂ„ kallad âeye-trackingâ fĂ„ data pĂ„ var testpersonerna tittade, hur lĂ€nge, och vilka funktioner som anvĂ€ndes i utrustningen â radar, telegraf, styrning och sĂ„ vidare. Dessutom tror forskarna i Marisot att man ocksĂ„ kommer kunna mĂ€ta Ă€ndringar i storleken pĂ„ testpersonens pupiller i givna scenarier, vilket kan indikera om personen i frĂ„ga blir stressad eller inte, sĂ€ger Reto Weber, tekniklektor vid maritima studier pĂ„ Chalmers och en annan av forskarna bakom projektet.