Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚱 SĂ€krare sjöfart med VR-trĂ€ning

🚱 SĂ€krare sjöfart med VR-trĂ€ning

VR-trÀning ger studenter möjlighet att trÀna pÄ bÄde vanliga och ovanliga situationer nÀr de styr stora fartyg.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

Att navigera ett stort fartyg pÄ ett sÀkert sÀtt krÀver mycket trÀning. Virtuell verklighet, VR, kan ge blivande sjökaptener möjlighet att lÀra sig hantera alla typer av situationer pÄ ett sÀkert sÀtt.

– VR-teknologin Ă€r ett engagerande verktyg som pĂ„ ett verklighetstroget sĂ€tt kan anvĂ€ndas i sjöfartsutbildningar för att höja kompetensen och sĂ€kerheten ombord, utan risker för vare sig mĂ€nniskor eller miljön, sĂ€ger Scott MacKinnon, professor vid maritima studier pĂ„ Chalmers, i ett pressmeddelande.

PÄ Chalmers Àr Scott MacKinnon och andra forskare pÄ vÀg att vidareutveckla den VR-utbildning som redan finns för att ge studenterna möjlighet att trÀna pÄ Ànnu fler situationer Àn idag.

– Genom att anvĂ€nda VR-teknologi i sjöfartsutbildningar kan studenterna trĂ€nas i att hantera utmanande situationer som kan uppstĂ„ ute till havs – om fartyget till exempel skulle hamna i tung trafik, eller om det skulle uppstĂ„ motorfel, eller om det kanske sker en cyberattack mot fartyget. DĂ„ kan vi med den hĂ€r teknologin i utbildningen öka sĂ€kerheten och se till att den hĂ€r typen av utmaningar inte leder till olyckor. Dessutom skapar det ocksĂ„ möjligheter för oss att kunna testa ny navigeringsteknik innan den tas i bruk i riktig fartygstrafik, sĂ€ger Scott MacKinnon.

För att fÄ tillrÀckligt verklighetstrogen VR behövs mÀngder med data. Chalmers har dÀrför gÄtt med i projektet Marisot dÀr mÄlet Àr att samla in enorma mÀngder data och sedan anvÀnda maskininlÀrning för att skapa verklighetstrogna situationer som studenterna fÄr trÀna pÄ.

Bland annat ska projektet samla in data frÄn studenterna sjÀlva för att se hur de agerar i olika situationer.

– VR-glasögonen anvĂ€ndes inte bara för att visualisera ett givet scenario utan vi kunde ocksĂ„ med hjĂ€lp av sĂ„ kallad ”eye-tracking” fĂ„ data pĂ„ var testpersonerna tittade, hur lĂ€nge, och vilka funktioner som anvĂ€ndes i utrustningen – radar, telegraf, styrning och sĂ„ vidare. Dessutom tror forskarna i Marisot att man ocksĂ„ kommer kunna mĂ€ta Ă€ndringar i storleken pĂ„ testpersonens pupiller i givna scenarier, vilket kan indikera om personen i frĂ„ga blir stressad eller inte, sĂ€ger Reto Weber, tekniklektor vid maritima studier pĂ„ Chalmers och en annan av forskarna bakom projektet.

🏗 VR ger bĂ€ttre och billigare byggen
VR ger byggare och byggledning möjlighet att gÄ omkring i en fullskalemodell av ett bygge och enklare hitta fel redan innan byggnationen startar.
đŸ„œ AR hjĂ€lper studenter förstĂ„ fysikaliska fenomen
En AR-app visualiserar hur man berÀknar vridmoment och ger studenterna en aha-upplevelse.

FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.