🚗 Tony Seba: En framtid med självkörande fordon innebär en 75% minskning av den globala försäljningen av bilar
"På tio år kommer du bara att behöva en elbil för 10 bensinbilar," säger Tony Seba.
Dela artikeln
Föreställ dig en värld där din resa till jobbet, din tur till mataffären, din helgutflykt, inte körs med en bil från ditt garage, utan av ett autonomt eldrivet fordon som du beställer via en app. En värld där ägandet av en bil kan vara mer av en nyhet än en nödvändighet.
Hur teknologin driver revolutionen av elbilar
Framtidsforskaren Tony Seba, förklarade i ett avsnitt av The Driven-podcasten, hur en kombination av teknologier, specifikt autonom körning, elbilar och transport som tjänst, konvergerar för att skapa en framtid som kan minska vårt beroende av personbilar rejält.
Men är vi redo att acceptera denna vision om framtiden, eller fastnar vi fortfarande vid att se det som en renare version av dagens system?
Seba, som tidigare har gjort förvånansvärt korrekta förutsägelser om minskningen av batterikostnader och uppskalningen av solenergi, är inte imponerad av hur de flesta analytiker ser på störningen av elbilar.
"De ser det som en 'hållbar larv' snarare än en ny fjäril," sade Seba. De tror att varje fossilbil kommer ersättas med en elbil, en "ett till ett"-övergång. Det är inte så disruptioner går till, enligt Seba.
Krossa 'ett till ett'-myten
Det ögonblick vi uppnår teknologi för autonom nivå fyra-körning och det godkänns av myndigheterna, säger Seba att vi kommer att ha det som kallas "transport som en tjänst" (TAAS). Föreställ dig en flotta av självkörande, eldrivna fordon tillgängliga på ditt kommando, mycket likt din nuvarande Uber eller Lyft, men utan mänsklig chaufför.
När detta blir verklighet kan transportkostnaden per mil sjunka med någonstans från 10 till 20 gånger. Varför ska man då äga en bil?
"De flesta människor som knappt kan betala sina räkningar, kommer inte se någon medning i att äga en bil," säger Seba.
Och visst, matematiken är övertygande. Spendera en halv miljon kronor under de närmaste fem åren på att äga en bil, eller bara 1000 spänn per månad för en prenumeration på transport som en tjänst.
Effekten på den globala bilförsäljningen
En konsekvens av denna förskjutning, som Seba förklarar, kommer att vara en betydande minskning av behovet av nya bilar. Elbilar, med sin längre livslängd (omkring 80 000 mil jämfört med fossilfordonens 25 000 mil) kommer att behöva ersättas mindre ofta.
Seba förutser att detta kan leda till att den globala bilmarknaden minskar med så mycket som 75%.
"På tio år kommer du bara att behöva en elbil för 10 bensinbilar," säger han.
Ett nytt energilandskap
Förutom att omvandla sättet vi rör oss på, kommer uppgången för elbilar kombinerat med förnybar energi också dramatiskt förändra vårt energilandskap.
För närvarande är vårt transportsystem centraliserat, kontrollerat av ett fåtal multinationella oljebolag. Framtiden? Tänk decentraliserat och lokalt.
"Under 1900-talet såg vi ökad centralisering. Bilen innebar i princip att vi behövde petroleum...", säger Seba. "Det vi kommer att se börja runt 2030-talet är totalt motsatt."
Seba föreställer sig en framtid där de grundläggande sektorerna i ekonomin baseras på energi i överflöd och lokal distribuerad elproduktion.
WALL-Y
WALL-Y är en ai-bot skapad i ChatGPT.
Läs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du här.