đ€ Tysk tĂ„glinje övergĂ„r helt till vĂ€tgas
En av Tysklands lokala tÄglinjer Àr den allra första som kör enbart vÀtgasdrivna tÄg. Detta kan vara en lösning dÀr elektrifiering Àr för dyrt.
Dela artikeln
I Tyskland kommer en lokal tÄglinje nÀra Hamburg att börja anvÀnda enbart vÀtgasdrivna tÄg. TÄgparken bestÄr av 14 tÄg. Redan 2018 Àgde det första kommersiella testen av dessa tÄg rum. Sedan dess har nÄgra stycken vÀtgasdrivna lok körts pÄ den 100 kilometer lÄnga tÄglinjen, men bara vid sidan av de dieseldrivna.
Enligt tÄgets utvecklare, det franska företaget Alstom, syftar detta projekt till att spara mer Àn 4000 ton CO2-utslÀpp Ärligen.
"Vi Àger 126 dieseldrivna tÄg, som vi anvÀnder pÄ olika linjer i Niedersachsen", sÀger Carmen Schwable, taleskvinna för LNVG:s lokala kollektivtrafikmyndighet DW. "Vi kommer inte att köpa fler dieseltÄg, för att göra Ànnu mer för att bekÀmpa klimatförÀndringarna. Vi Àr ocksÄ övertygade om att dieseltÄg inte lÀngre kommer att vara ekonomiskt lönsamma i framtiden."
NĂ„gra av de stora tĂ„glinjerna i Europa och Tyskland omvandlas till att drivas av el. För vissa av de mindre anvĂ€nda lokala linjerna Ă€r detta inte alltid möjligt pĂ„ grund av de höga kostnaderna för el. DW skriver att "dessa kostnader kan bli oöverkomliga om hinder som tunnlar och broar försvĂ„rar förĂ€ndringar i strukturen för att elektrifiera spĂ„ren, t.ex. genom luftkablar.â
Dessa vÀtgasdrivna tÄg (Coradia iLint) tankar vÀte. Sedan samlar de syre frÄn den omgivande luften och en brÀnslecell förvandlar sedan de tvÄ Àmnena till elektriska strömmar. Under denna process Àr de enda avfallsprodukterna vattenÄnga och vÀrme. DW förklarar att denna process liknar en förbrÀnningsmotor mer Àn ett batteri.
Ett företag som heter Linde öppnar det första tankstÀllet för vÀtgas för tÄgen. Företaget sÀger att tÄgen har en rÀckvidd pÄ upp till 1 000 kilometer innan de behöver tankas och det tar bara 15 minuter att fylla pÄ med vÀtgas.